![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Mai 2012: Munchen, fly, bilder, spotting og Porsche Panamera (som leiebil):
Del 1: Flybildene fra MUC/EDDM: Munchen Airport (Franz Josef Strauss) Del 2: Bilder fra luften Del 3: Leiebilen: Porsche Panamera 3.0 V6 Del 4: Bil: BMW 6-serie MUC / Munchen flyplass ligger ca. 3 mil nordøst for Munchen, og er en av de riktig store hub'ene til Lufthansa - og flere av Star Alliance partnerne til Lufthansa. Munchen Flyplass (MUC) er den 6. mest travle i europa, og nest største i Tyskland (etter Frankfurt). To terminaler, to rullebaner, og en helipad - i tillegg byr flyplassen på en offisell "spotteplattform" i Terminal2 (dog med glass rundt). Men i nærheten finnes en fin "Visitors Park", som inneholder tre statiske fly på display (Super Constellation, Douglas DC-3, og Junkers JU52). Ved å betale en euro, kan man via denne besøksparken gå trappetrinnene opp til "Visitors Hill" der man får en meget fin utsikt til apron og deler av flyplassområdet. De to rullebanene (08R/26L og 08L/26R er begge på 4000 meter (13.123ft), og dersom man liker A330 og A340 (og da spesielt den laaaange A340-600, er dette virkelig stedet å være). Nok prat, over til bildene; de første er fra nettopp besøksparken - samt noen fra den offisielle spotte"terrassen" via T2: (merknad: mh.t. alderen på flyet, har jeg tatt utgangspunkt i "first flight"-datoen - og ikke ut fra når maskinen ble levert til det aktuelle flyselskap) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Over: Finnair med Embraer (EMB)-190LR, med reg.: "OH-LKF". Vært ny hos Finnair siden den ble levert ny til selskapet, pr. mars 2007 - er litt over fem år gammel. ![]() Over: Air Berlin med B737-700, og reg.: "D-AGEL". Levert ny til Germania pr. des. 1998, vært siden hos Hapag Lloyd Express, TUIfly, og står oppført som Germania som eier. Maskinen er litt over 15 år gammel. ![]() Over: Air Berlin med A320-200, og reg.: "D-ABFB". Levert ny til selskapet pr. des. 2009, maskinen er 2.5 år gammel. ![]() Over: FedEx med herlig B757-200, med reg.: "N918FD" - og med en lang og interessant forhistorie. Ble levert ny til spanske Hispania Airlines pr. feb. 1989 som "EC-248" senere "EC-EMU". Så over til "AnstWW" kun fem mnd. senere, så over til Air 2000 ytterligere tre mnd. senere, da som "G-OOOJ", en snartur innom Ansett Airlines, så til engelske FlyJet pr. juli 2003, og endelig til Federal Express pr. april 2008, og konvertert til fraktemaskin i løpet av 2009. Maskinen har dermed rukket å bli over 23 år, men lyden er fortsatt like god! ![]() Over: SAAB Aircraft Company: med denne SAAB 2000, med reg.: "SE-LRA". Selv om det er Saab-Scania / SAAB Aircraft Comp. som nå disponerer denne maskinen selv, er original reg.: "D-ADSB" levert ny til Deutsche BA pr. april 1995. Så over til franske Regional CAE to år senere. Fire år senere over til Air Italy, året etter til Air Jet, to år senere til PGA Portugalia Airlines, enda to år senere til Carpatair - kort leasing i tillegg tre år senere til Blue Air, og ble hos Carpatair frem til nov. 2010, da maskinen ble satt til oppbevaring - og altså senere ble kjøpt av produsenten selv. Maskinen er litt over 17 år gammel. ![]() Over: LOT Polish Airlines med Embraer EMB-170ST, og reg.: "SP-LDF". Levert ny til selskapet pr. juni 2004, maskinen er snart 8 år gammel. ![]() Over: Lufthansa (Cityline) med BAe Avro RJ85, og reg.: "D-AVRQ". Levert ny til selskapet pr. mars 1997, maskinen er litt over 15 år gammel. ![]() Over: Lufthansa med Airbus A330-300, og reg.: "D-AIKI". Maskinen ble levert ny til LH pr. sept. 2005, og er snart 7 år gammel. ![]() Over: Lufthansa med Airbus A340-600, og reg.: "D-AIHV". Maskinen ble levert ny til selskapet, pr. mars 2008 - og er dermed litt over fire år. ![]() Over: Air China med Airbus A330-200, og reg.: "B-6113". Maskinen ble levert ny til selskapet pr. jan. 2008, og er ca. 4.5 år gammel. ![]() Over: TAP Air Portugal med Airbus A319-100, og reg. "CS-TTL". Levert ny til selskapet pr. okt. 1999, og er dermed litt over 12.5 år - bærer navnet "Almeida Garrett". ![]() Over: Air Dolomiti med Embraer EMB-195SR, og reg.: "I-ADJO". Levert ny til selskapet pr. april 2009, og reg.: "I-ADJO". Bærer navnet "Traviata". ![]() Over: Egyptair med B737-800, og reg. "SU-GEC". Levert ny til selskapet pr. feb. 2012, og er dermed kun litt over 6 mnd. gammel. ![]() Over: Israelske El Al, med B737-800 og reg.: "4X-EKC". Maskinen ble levert ny til selskapet pr. juli 1999, og er snart 13 år gammel. ![]() Over: "følgebilen" som stod vakt, før/under/etter avgangen med Israelske El Al.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() Over: British Airways med Airbus A321-200, og reg.: "G-EUXC". Maskinen ble levert ny til BA pr. okt. 2004, og er ca. 7.5 år gammel. ![]() Over: "IGT" (Las Vegas) med Gulfstream V med reg.: "N1GT", bygget i 1997. ![]() ![]() Over: Air France med Airbus A318-100, og reg.: "F-GUGD". Levert ny til selskapet pr. des. 2003, maskinen er dermed 8.5 år gammel. ![]() Over: Germanwings med Airbus A319, og reg. "D-AGWM". Maskinen ble levert ny til Germanwings pr. mars 2009, og er dermed litt over tre år. ![]() Over: Lufthansa med Airbus A321-200, og reg.: "D-AIDP". Maskinen ble levert ny til LH pr. mars 2012, og var dermed kun ca. 2.5 mnd. gammel når dette bildet ble tatt. ![]() Over: Lufthansa med Airbus A340-600, og reg.: "D-AIHY". Maskinen ble levert ny til LH pr. mars 2009, og er litt over tre år gammel. ![]() ![]() Over: United Airlines med B777-200, og reg.: "N778UA" (meget passende reg. spør du meg!), maskinen ble levert ny til UA pr. juli 1996 - og er dermed faktisk snart 16 år gammel. Ankomst: ![]() ![]() ![]() Avgang: ![]() ![]() ![]() Over: alle seks bildene ovenfor, er altså: Emirates med Airbus A380-800 og reg.: "A6-EDO". Maskinen ble levert ny til Emirates pr. nov. 2010, maskinen er ca. to år gammel. ![]() Over: Qatar Airways med Airbus A330-300, og reg. "A7-AEA". Maskinen ble levert ny til Qatar pr. okt. 2004, og er litt over 7.5 år gammel. ![]() ![]() Over: Lufthansa med Airbus A340-600, og reg.: "D-AIHN". Maskinen ble levert ny til LH pr. sept. 2006, og er litt over 5.5 år. Bærer navnet "Gummersbach". ![]() Over: Singapore Airlines med B777-300ER, og reg.: "9V-SWH". Maskinen ble levert ny pr. feb. 2007, og er litt over fem år gammel.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() Over: Lufthansa Regional/Cityline med CRJ-700, og reg.: "D-ACPM" - maskinen er litt over ni år gammel. ![]() ![]() ![]() Over: Lufthansa med Airbus A340-600, og reg.: "D-AIHS". Levert ny til LH pr. mars 2007, og er litt over fem år gammel. ![]() Over: ikke uvanlig syn på MUC, opptil fire-fem stk. A340-600 taxende etter hverandre - på dette bildet vises tre stk. A346. ![]() Over: Lufthansa med Airbus A321-200, og reg.: "D-AISQ". Maskinen ble levert ny til LH pr. juni 2009, og er tre år gammel. Bærer navnet "Lindau". ![]() Over: Air Canada med Airbus A330-300(X), og reg.: "C-GFAH". Maskinen ble levert ny til selskapet pr. okt. 1999, og er dermed snart 13 år gammel. ![]() Over: Lufthansa med Airbus A340-600, og reg.: "D-AIHR". Maskinen ble levert ny til LH pr. feb. 2007, og er litt over fem år gammel. ![]() Over: Aeroflot med Airbus A320-200, og reg.: "VP-BZO". Maskinen er en leasingmaskin fra "Aerventure" og levert ny pr. aug. 2008, og er dermed snart fire år gammel. Bærer navnet: "Vitus Bering". ![]() ![]() Over: ANA - All Nippon Airways med B777-300ER, og reg.: "JA780A". Levert ny til ANA pr. mai 2007, og er fem år gammel. ![]() Over: British Airways med A320-200, og reg.: "G-EUUA". Levert ny til BA pr. jan. 2002, maskinen er dermed ca. 10.5 år gammel. ![]() Over: Augsburg Airways med Embraer EMB-195AR, og reg. "D-AEME". Levert ny til selskapet pr. aug. 2009, er litt over 2.5 år gammel. ![]() Over: Iberia med Airbus A320-200, og reg.: "EC-JFN". Levert ny til Iberia pr. april 2005, maskinen er snart 7.5 år gammel. Bærer navnet "Sierra de las Nieves". ![]() Over: Cyprus Airways med Airbus A319, og reg.: "5B-DCF". Maskinen ble opprinnelig levert ny til amerikanske "Spirit Airlines" med reg.: "N518NK" pr. april 2006, så satt til oppbevaring fra sept. 2008, hvorpå Cyprus Airw. kjøpte maskinen pr. nov. 2008. Maskinen er litt over seks år gammel. ![]() ![]() Over: Lufthansa med Airbus A340-600, og reg.: "D-AIHX". Maskinen ble levert ny til LH pr. feb. 2009, og er litt over tre år. ![]() Over: Etihad Airways med Airbus A330-200, og reg.: "A6-EYP". Maskinen ble levert ny til selskapet pr. okt. 2007, og er snart fem år gammel. ![]() Over: Russiske: "Sibir Airlines S7" med Airbus A320-200, og reg.: "VQ-BET". Maskinen ble levert ny til selskapet pr. des. 2009, og er ca. 2.5 år gammel. ![]() Over: Russiske "Rossiya" med Airbus A319-100, og reg.: "VP-BIT". Maskinen ble levert ny i sin tid, til amerikanske Frontier Airlines som "N909FR" pr. juni 2002, så satt til lagring pr. mai 2008. Rossiya leaser maskinen fra "Vtb Leasing" pr. juli 2008, maskinen er 10 år.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() ![]() Over: siste dagen fikk vi såvidt med oss nok en A388-landing fra Emirates, denne gangen kom Emirates med: "A6-EDJ". Denne ble levert ny til Emirates pr. juni 2010, og er snart seks år gammel. Så over til noen bilder tatt fra luften: ![]() ![]() Over: de to bildene ovenfor, viser Gøteborg (man kan bl.a. se Stena Line fartøy, bl.a. "HSS Stena Carisma" som når dette bildet ble tatt, ikke enda hadde begynt sin sommerrute fra Gøteborg til Fredrikshavn i Danmark - og fortsatt ligger fortøyd). ![]() ![]() Over: de to bildene over, viser København - og på det siste: København Lufthavn Kastrup (CPH). ![]() Over: jo da, man rakk da i det minste å få tatt noen bilder av Boeing sin "Dreamtour" med B787 Dreamliner på OSL - enda godt man tilfeldigvis satt på styrbord side, på Lufthansa sin A319 på vei ned til MUC den dagen ja. ![]() I Tyskland hadde vi to ulike leiebiler, den ene av dem har jeg valgt å ta med en del bilder av. Ikke hver dag man kjører Porsche Panamera, bilen var en herlig opplevelse. Med kun 700km på telleren, var det fortsatt en slags "ny-bil lukt" i bilen (blandet med den herlige lukten fra skinnsetene). Vi var oppe i ca. 235 km/t på Autobahn nord for Munchen, den andre leiebilen (en MB: E220cdi klarte vi faktisk å "skremme" opp i ca. 225 km/t) - alt i alt en ganske fin opplevelse. Porsche Panamera 3.0L, V6: Diesel-versjonen som det er bilder av i denne e-posten: Porsche Panamera, V6 TDI: 6 sylindret motor: 3.0 liter turbodiesel, 250 hester (184kw), 8-trinns Tiptronic-automatkasse. Pris i Norge: NOK: 1.1 mill. Pris i Sverige: SEK: 789.000.- som tilsvarer NOK: 662.000.- (så det er "litt" prisforskjell ja). Dreiemoment: 550nm v/ 1.750-2.750 o/min. 0-100 km/t: 6.8 sekunder Lengde: 4.97m Bredde: 1.93m Høyde: 1.42m Vekt: 1.880kg Forbruk: Bykjøring: 0.81, Blandet: 0.65, langkjøring: 0.56 CO2-utslipp: 172gr. Bilutleier: AVIS Bilgruppe: J (AVIS Prestige/Luksus) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bensinversjonen: er samme motor (6 sylindret, 3.0-liter) men har 380 hester i stedet. Koster 1.4 mill. i Norge - og det var jo denne vi hadde satset på å få. Når det er sagt, var det allikevel rått med en såpass modifisert dieselmotor. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Over: Legg merke til alle knappene i midtkonsollen foran: nei da, å samle flere funksjoner sentralt - er bare dumt ja. Her er det heller om å gjøre, å lage så mange knapper som mulig, knapp-o-rama here we come! En kjapp opptelling viser ca. 44 knapper, av totalt 50 mulige.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() Over: sjekk ut støyisoleringen på de dørene, vannvittig! ![]() ![]() ![]() ![]() Over: dog var diesel-versjonen virkelig imponerende, man ble aldri påminnet om - at dette var en diesel-versjon. Men så har også Porsche virkelig modifisert motoren bra, porsche har lagt til hele 38 kilo med støydempende og lydisolerende materiale rundt dieselmotoren (da glemmer man helt, at det er en oljebrenner under panseret), bortsett fra at man merker at forbruket er langt lavere. Toppfarten skal visstnok være elektronisk begrenset til ca. 242 km/t, vi var oppe i 235 km/t - men da hadde den ikke alt for mye å gi - da var den i tillegg i 8. gir. Bildet jeg tok av farten lenger ned, viser dog kun 229 km/t - da var den i 7. giret (bildet jeg tok av farten i 235 km/t i 8. gir, ble for uskarpt). ![]() Over: bilen nærmest, var den vi evt. kunne valgt i stedet - en Porsche 911 Coupe, dette var en 2012-modell, som nettopp var levert til Avis (selskapet vi leide av). Dette var i følge AVIS en "Summer edition", og bilen var splitter-ny - INGEN andre kunder hadde kjørt denne bilen enda, aj aj.. ![]() Over: dog valgte vi allikevel Panamera-versjonen, da denne er spesiell - og en ganske så "ny" modell i seg selv. Bilen vi fikk var ca. ett år gammel, hadde kun ca. 700km på telleren - og luktet fortsatt "ny" innvendig. ![]() Over: rakk kun å dokumentere når vi kjørte i ca. 229 km/t i 7. gir, dog var vi oppe i 235 km/t - og da gikk den opp i 8. gir. Så nærmet tiden seg for avreise med Lufthansa, og nok en A319-flight - og i terminalen på MUC; kunne man jo hvile øynene på en riktig så lekker: BMW 6-serie, "Gran Coupé" - i en rå: 640d utgave. Her snakker vi en motor på 3.0 liter (6-sylindret i rekke), og 313 hestekrefter (630nm - 230kw), med både kompressor og turbo, 8-trinns automat. ![]() ![]() ![]() ![]() BMW 6 i Gran Coupe-versjon, er til salgs fra juni-måned 2012, og skal bl.a. konkurrere med MB sin CLS, Audi sin A7 og tildels Porsche Panamera. Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0 megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom. Jeg bruker nå "widescreen"-modus på kameraet (3648x2048), og har nedskalert bildene til formatet: 1100x618 for posting på nett (og ikke lenger 800x600 pga. widescreen). Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... Last edited by Blackhawk; 01-06-2012 at 19:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,308
|
![]()
Helt supre bilder! Men jeg må si at den Panameraen har ikke de fineste linjer jeg kan tenke meg. Blir litt klump bak på en måte. Men den er sikkert en drøm å kjøre!
Takk for fine bilder!! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
|
![]()
Fantastisk flotte bilder, A340 er lekker
![]() Flott med litt bakomhistorie til flykroppene. På det andre bildet av Airbus A340-600, D-AIHX ser det ut som om du har sensurert cockpit vinduet eller er det refleks fra sola? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,121
|
![]()
Fantastiske bilder, kjekt å se så mye store fugler i en serie. Fint å se bilder fra store Utenlanske flyplasser
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Flotte bilder, flotte 777!
Og ikke minst, Panamera. Utrolig vakker bil, heldigvis har de ikke diesel tilgjengelig i USA. Hva kostet den aa leie? Jeg har lenge siklet paa en slik, naboen og jeg diskuterte det over en pils for en 4-5 maaneder siden, tror du f... ikke han var ute aa kjoepte seg en.. Men hans var en Panamera 4 med den fislete motoren. Min neste bil, blir en Panamera S. Kun 29 maaneder igjen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2010
Location: Harøy
Posts: 366
|
![]()
Fantastisk flotte bilder av mange herlige fugler, er de mest "busser" i munchen?
![]() ![]()
__________________
Flysas94 |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Tusen hjertelig for kommentarer, og tilbakemeldinger -
det settes pris på! Kanon: er nok bare en refleks fra sola ja, jeg har ikke gjort noe med vinduet der. Tommy777: Nei neste gang blir det nok en 911 vi leier, da er man sikker på å ikke få diesel i det minste. Avis leier ut Porsche 911 Coupe, med 6-sylindret motor på 3.8 liter og hele 400 hestekrefter - dog.. når det er sagt var det morsomt å stifte bekjentskap med denne dieselmotoren, som var såpass heftig modifisert av Porsche. En slik Panamera kostet ca. 2.100.- pr. døgn å leie, med inkl. kjørelengde på 200km pr. dag. Panamera S ja, ahhh.. Flysas94: ja siden dette er en av de store hub'ene til LH, blir det derfor svært mye Airbus - ikke minst siden mesteparten av LH sine -600 maskiner i A340-serien er basert der.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 2,000
|
![]()
Meget flotte bilder av ultra lange, slanke og (kan jeg si) sexy A340-600! De flyr ofte sammen over atlanteren til Los Angeles og San Francisco (så dermed kan jeg se for meg at det dannes køer av dem!) bl.a. over Stavanger/Norge og det er jo kjekt for oss der på en fin værs dag
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
April2014: Lanzarote, spotting, fly, og nye V40 som leiebil: | Blackhawk | Bilder & foto | 8 | 20-04-2014 12:04 |
Mai2013: Amsterdam: Schipol/fly/spotting/skip/leiebil: BMW7 | Blackhawk | Bilder & foto | 11 | 25-05-2013 13:34 |
Okt2012: Spotting/flyfoto: Frankfurt & VW Phaeton (leiebil): | Blackhawk | Bilder & foto | 10 | 05-12-2012 23:00 |
Fuerteventura: sol,strand,fly,skip & nye Volvo S60(leiebil) | Blackhawk | Reiseforum | 8 | 26-02-2012 21:39 |
Spotting & foto:Frankfurt-Main & Audi A5: | Blackhawk | Bilder & foto | 17 | 02-09-2010 21:08 |