Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-05-2012, 14:38   #1
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
SAS Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

En lille kort artikel om SAS's langdistancefly-overvejelser:

http://ing.dk/artikel/128879-sas-sho...angdistancefly

Opsummering: Enten skal de vente på A350/787 med lange ventetider, eller også vil de se på A330ER. Og nogen der lige kan forklare hvad A330ER er lidt mere præcist end extended range?
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2012, 14:51   #2
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Lol. Utrolig produktivt langdistansenett. Noen er litt full av seg selv. Folk som er avhengig av at ting går på rute, finner vel tidvis, denne "produktiviteten" problematisk. Nettverket er sårbart og det skal utrolig lite til før det tårner seg opp for SAS.

Når det er sagt, tror jeg det vil gå laaaang tid før SAS gjør noe på denne fronten
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2012, 16:18   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Dette er da ikke noe nytt ... det samme sto å lese for et års tid siden og vil alltid være en kontinuerlig prosess i et flyselskap av en viss størrelse.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2012, 18:08   #4
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
SAS Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Hadde dog gjerne sett at det kom en ordre snart. Gjerne en 15-20 langdistanse fly

Som nevnt i artikkelen og flere ganger her på forumet så er det vel A350 og B787 som er de mest aktuelle. Men gir det noen synergi-effekter å ha A350 istedefor B787 i og med at de skal være stasjonert i CPH? Tenker på at CPH allerede er en airbus base. Eller er A320neo og A350 for forskjellige til at det skulle gi noen fordeler?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2012, 19:27   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Dette er da ikke noe nytt ... det samme sto å lese for et års tid siden og vil alltid være en kontinuerlig prosess i et flyselskap av en viss størrelse.
Nyheten ville vært mye større dersom SAS IKKE ser på mulige langdistansefly.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2012, 20:08   #6
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Det interessante er vel heller ikke at de overvejer nye fly. Men derimod at de pga. lange leveringstider på A350/787 overvejer A330.
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2012, 20:14   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Man holder alle (begge....) muligheter åpne - verre er det ikke.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2012, 20:36   #8
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
SAS Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

SAS sin langdistanseflåte er så utnyttet i bruk og det merkes at det røyner på matriell. Synes nesten ikke det er en uke uten snag på en eller annen maskin.
SAS burde for lengst ha bestillt nye fly. Nå er ventelisten på enten 787 eller 350 såpass lang, at det vil ta noen år før de kommer, det tviler jeg på dagens fly og ruter klarer uten mye mer snag med dette hardkjøret på matriellet. De burde muligens ha hatt en eller to flere fly inn i flåten, slik at de kan ruleres bedre, og at de får mindre snag (evt. reservemaskin). De må nok muligens se seg om etter en mellomløsning, enten ved å lease noen brukte, f.eks 330, til nye kommer, eller fabrikknye f.eks 330, som de igjen kjører til de er skrap, og da kjøper inn nye 787/350( da vil nok barnesykdommene være borte hvertfall).
Nå er der mange triks de kan bruke for å få hjula til å spinne litt fortere, det er da ikke første gangen i denne bransjen, de klarer kanskje å kjøpe seg (muligens) dyrt inn i andres bestillinger. Men så spørs det litt med den finansielle situasjonen SAS er i. Time will show.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2012, 22:47   #9
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

De av dere som vet dette. Når hadde SAS flest fly i sin langdistanseflåte? Ser en på LN-KGLs flotte dog litt utdaterte flåteoversikt, så hadde SAS en litt større 767 flåte, rett nok ikke på en gang, men har SAS ikke tidligere hatt flere enn 13 fly i L/H produksjon på en gang?
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 00:24   #10
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Når SAS beslutter sig bliver det nok fly som er leased, og så er det vel spørgsmålet om leverance tider fra udlejer...eller....
SAS overtager leveringsposition fra et andet selskab, som måske allegevel ikke kan modtage fly
Hilsen Ole

PS: Personligt ser jeg gerne et mix med B777-300 og A330-300 som så kan bruges til nye destinationer som f.ex SIN, måske JKT
HKG samt nye Kinesiske destinationer....
Kina fordi der sandsynsligvis er uanede muligheder uden for Shanghai og Peking...
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden

Last edited by sk931; 03-05-2012 at 00:29.
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 09:05   #11
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Når SAS beslutter sig bliver det nok fly som er leased, og så er det vel spørgsmålet om leverance tider fra udlejer...eller....
SAS overtager leveringsposition fra et andet selskab, som måske allegevel ikke kan modtage fly
Hilsen Ole

PS: Personligt ser jeg gerne et mix med B777-300 og A330-300 som så kan bruges til nye destinationer som f.ex SIN, måske JKT
HKG samt nye Kinesiske destinationer....
Kina fordi der sandsynsligvis er uanede muligheder uden for Shanghai og Peking...
Jeg vet ikke om det er klok a lease...

En ny 787 i lease vil koste dobbelt sa dyr som det hva SK na betaler for sine leide A330/340. Det er ikke uten grunn at man kikker pa A330HGW. Rett og slett penger som man ikke har...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 09:52   #12
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

777-300ER är bara att glömma. Den är alldeles för stor för SAS.
Jag tror dagens flotta med A333/A343 kommer finnas kvar i minst 5 år till, om SK överlever.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 11:13   #13
jager34
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 98
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Quote:
Originally Posted by Fysikeren View Post
En lille kort artikel om SAS's langdistancefly-overvejelser:
Opsummering: Enten skal de vente på A350/787 med lange ventetider, eller også vil de se på A330ER.
Eller så venter SAS på at de blir kjøpt av NAS.
Spørs om ikke Kjos diskuterer finansiering og strategi mht. både det ene og andre for tiden før en russer eller araber snapper dem.
jager34 is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 12:34   #14
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Uten at jeg hverken kan si så mye om dette, ei heller ønsker det, kan jeg si at jeg sitter tett på denne prosessen.
Fasiten er at SAS ser på A350, eller 787 som erstatter.
Begge flyene er fortsatt aktuelle, og begge fly har ulemper og fordeler.
Når en eventuell avgjørelse taes vet jeg ikke.
Når det gjelder spekulasjoenene angående A330, så er dette noe man hele tiden ser på, for å erstatte flyindivider frem til nye eventuelt er på plass.
Dette er ikke noe revulosjonerende, ei heller noen spesielt stor nyhet, dette er en kontinuerlig prosess i alle selskaper, som allerede er nevnt her.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 13:20   #15
LN-BLO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
777-300ER är bara att glömma. Den är alldeles för stor för SAS.
Jag tror dagens flotta med A333/A343 kommer finnas kvar i minst 5 år till, om SK överlever.
Ble ikke B777 i sin tid vurdert av SAS til å erstatte B767, men de konkluderte med at den var for stor?
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 15:57   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Det er korrekt. Det finnes visst et par 777-modeller i jannefarger .. Hvis noen er lei av sin, send den gjerne hit!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 16:52   #17
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

SAS utvärderade 777-200ER men den ansågs förstor.
Med facit i hand..Var det rätt av SK att välja kombon A333/A343 istället för en enhetlig 772ER fleet?
772 & A333/A343 är godkända för exakt lika många pax..440
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 21:50   #18
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
De av dere som vet dette. Når hadde SAS flest fly i sin langdistanseflåte?
Jeg tror SAS på det meste hadde 14 Boeing 767 (?), dog ble to av dem brukt fast på enkelte europeiske ruter, f.eks. FBU-LHR.
__________________

Last edited by FlightDeck; 03-05-2012 at 21:57.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2012, 20:23   #19
orhel
ScanFlyer Blue
 
orhel's Avatar
 
Join Date: Jun 2010
Location: Bodø
Posts: 484
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Quote:
Beslutningen om hvilke flytype man velger, vil bli tatt i løpet av året.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10065583

I følge overskriften skulle man tro valget allerede var tatt
__________________
Upcoming flights:
12.03.15: SK 4561 BOO-TRD 15.03.15: SK 4576 TRD-BOO
29.03.15: SK 4117 BOO-OSL 30.03.15: UA 39 OSL-EWR
05.04.15: LH 404 EWR-FRA
06.04.15: SK 4756 FRA-OSL, SK 4116 OSL-BOO
orhel is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2012, 20:29   #20
dc9-21
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 139
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Det står i artikkelen at de gikk med overskudd i fjor?? Trodde ikke sas hadde tjent en krone siden 2008.
dc9-21 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019) Henshaw Reiseforum 316 10-03-2025 22:01
Artikel: SAS og en række andre luftfartsselskaber kræver 2,5 mia. af Københavns Lufth EvakCPH Flyforum 1 20-02-2017 13:34
SAS og bemanding af langdistancefly KHANSEN Småprat 1 13-03-2016 14:37
Hvordan ser det ut i bagasjeanlegget på OSL? Kort video. The Ticketor Småprat 6 18-10-2012 18:09
Intressant SAS artikel flywheel Flyforum 0 17-03-2009 14:01


All times are GMT +2. The time now is 19:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.