![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
En lille kort artikel om SAS's langdistancefly-overvejelser:
http://ing.dk/artikel/128879-sas-sho...angdistancefly Opsummering: Enten skal de vente på A350/787 med lange ventetider, eller også vil de se på A330ER. Og nogen der lige kan forklare hvad A330ER er lidt mere præcist end extended range? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Lol. Utrolig produktivt langdistansenett. Noen er litt full av seg selv. Folk som er avhengig av at ting går på rute, finner vel tidvis, denne "produktiviteten" problematisk. Nettverket er sårbart og det skal utrolig lite til før det tårner seg opp for SAS.
Når det er sagt, tror jeg det vil gå laaaang tid før SAS gjør noe på denne fronten |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Dette er da ikke noe nytt ... det samme sto å lese for et års tid siden og vil alltid være en kontinuerlig prosess i et flyselskap av en viss størrelse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Hadde dog gjerne sett at det kom en ordre snart. Gjerne en 15-20 langdistanse fly
![]() Som nevnt i artikkelen og flere ganger her på forumet så er det vel A350 og B787 som er de mest aktuelle. Men gir det noen synergi-effekter å ha A350 istedefor B787 i og med at de skal være stasjonert i CPH? Tenker på at CPH allerede er en airbus base. Eller er A320neo og A350 for forskjellige til at det skulle gi noen fordeler? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
Det interessante er vel heller ikke at de overvejer nye fly. Men derimod at de pga. lange leveringstider på A350/787 overvejer A330.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Man holder alle (begge....) muligheter åpne - verre er det ikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
SAS sin langdistanseflåte er så utnyttet i bruk og det merkes at det røyner på matriell. Synes nesten ikke det er en uke uten snag på en eller annen maskin.
SAS burde for lengst ha bestillt nye fly. Nå er ventelisten på enten 787 eller 350 såpass lang, at det vil ta noen år før de kommer, det tviler jeg på dagens fly og ruter klarer uten mye mer snag med dette hardkjøret på matriellet. De burde muligens ha hatt en eller to flere fly inn i flåten, slik at de kan ruleres bedre, og at de får mindre snag (evt. reservemaskin). De må nok muligens se seg om etter en mellomløsning, enten ved å lease noen brukte, f.eks 330, til nye kommer, eller fabrikknye f.eks 330, som de igjen kjører til de er skrap, og da kjøper inn nye 787/350( da vil nok barnesykdommene være borte hvertfall). Nå er der mange triks de kan bruke for å få hjula til å spinne litt fortere, det er da ikke første gangen i denne bransjen, de klarer kanskje å kjøpe seg (muligens) dyrt inn i andres bestillinger. Men så spørs det litt med den finansielle situasjonen SAS er i. Time will show. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
De av dere som vet dette. Når hadde SAS flest fly i sin langdistanseflåte? Ser en på LN-KGLs flotte dog litt utdaterte flåteoversikt, så hadde SAS en litt større 767 flåte, rett nok ikke på en gang, men har SAS ikke tidligere hatt flere enn 13 fly i L/H produksjon på en gang?
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Når SAS beslutter sig bliver det nok fly som er leased, og så er det vel spørgsmålet om leverance tider fra udlejer...eller....
SAS overtager leveringsposition fra et andet selskab, som måske allegevel ikke kan modtage fly Hilsen Ole PS: Personligt ser jeg gerne et mix med B777-300 og A330-300 som så kan bruges til nye destinationer som f.ex SIN, måske JKT HKG samt nye Kinesiske destinationer.... Kina fordi der sandsynsligvis er uanede muligheder uden for Shanghai og Peking... Last edited by sk931; 03-05-2012 at 00:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
En ny 787 i lease vil koste dobbelt sa dyr som det hva SK na betaler for sine leide A330/340. Det er ikke uten grunn at man kikker pa A330HGW. Rett og slett penger som man ikke har...
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
777-300ER är bara att glömma. Den är alldeles för stor för SAS.
Jag tror dagens flotta med A333/A343 kommer finnas kvar i minst 5 år till, om SK överlever. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2010
Posts: 98
|
![]() Quote:
Spørs om ikke Kjos diskuterer finansiering og strategi mht. både det ene og andre for tiden før en russer eller araber snapper dem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Uten at jeg hverken kan si så mye om dette, ei heller ønsker det, kan jeg si at jeg sitter tett på denne prosessen.
Fasiten er at SAS ser på A350, eller 787 som erstatter. Begge flyene er fortsatt aktuelle, og begge fly har ulemper og fordeler. Når en eventuell avgjørelse taes vet jeg ikke. Når det gjelder spekulasjoenene angående A330, så er dette noe man hele tiden ser på, for å erstatte flyindivider frem til nye eventuelt er på plass. Dette er ikke noe revulosjonerende, ei heller noen spesielt stor nyhet, dette er en kontinuerlig prosess i alle selskaper, som allerede er nevnt her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Det er korrekt. Det finnes visst et par 777-modeller i jannefarger .. Hvis noen er lei av sin, send den gjerne hit!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
SAS utvärderade 777-200ER men den ansågs förstor.
Med facit i hand..Var det rätt av SK att välja kombon A333/A343 istället för en enhetlig 772ER fleet? 772 & A333/A343 är godkända för exakt lika många pax..440 |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]() Quote:
Last edited by FlightDeck; 03-05-2012 at 21:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2010
Location: Bodø
Posts: 484
|
![]() Quote:
I følge overskriften skulle man tro valget allerede var tatt ![]()
__________________
Upcoming flights: 12.03.15: SK 4561 BOO-TRD 15.03.15: SK 4576 TRD-BOO 29.03.15: SK 4117 BOO-OSL 30.03.15: UA 39 OSL-EWR 05.04.15: LH 404 EWR-FRA 06.04.15: SK 4756 FRA-OSL, SK 4116 OSL-BOO |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2005
Posts: 139
|
![]()
Det står i artikkelen at de gikk med overskudd i fjor?? Trodde ikke sas hadde tjent en krone siden 2008.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019) | Henshaw | Reiseforum | 316 | 10-03-2025 22:01 |
Artikel: SAS og en række andre luftfartsselskaber kræver 2,5 mia. af Københavns Lufth | EvakCPH | Flyforum | 1 | 20-02-2017 13:34 |
SAS og bemanding af langdistancefly | KHANSEN | Småprat | 1 | 13-03-2016 14:37 |
Hvordan ser det ut i bagasjeanlegget på OSL? Kort video. | The Ticketor | Småprat | 6 | 18-10-2012 18:09 |
Intressant SAS artikel | flywheel | Flyforum | 0 | 17-03-2009 14:01 |