![]() |
|
![]() |
#1 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Pressemelding:
Quote:
Quote:
Last edited by FlightDeck; 08-05-2012 at 11:11. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Og fra april har de nå gjemt unna resultatene fra Blue1. Spørsmålet er nå hvor lenge Blue1 står på halen til B712ene?
Dermed kan vi også si at de relativt store veksttallene for SAS hovedsakelig begrunnes med at Blue1 innlemmes. Størrelsesmessig var Blue1 i mars 14% større enn Widerøe når det gjaldt ASK og 33% større for RPK. Et forenklet estimat for SAS uten Blue1 i april vil trolig da ha vært ASK=+2,5% og RPK=+4,2%.
__________________
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 08-05-2012 at 11:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Legger merke til at Scandinavian har høyere kabinfaktor enn Norwegian.
Scandinavian Airlines: 76,1 % Norwegian: 76 % |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Igjen et tegn på at det egentlig er mindre og mindre forskjeller mellom de to - og dermed enda vanskeligere å ta ser mer betalt som et premiumselskap.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Den forskjellen skulle vel egentlig bare styrke argumentet til -KGL, men det var kanskje det du mente?
Dessverre fortsatt negativ utvikling i RASK i forhold til tidligere år pga press på yield'en som ikke oppveies av økt kabinfaktor, men så er det vel ofte slik at man må redusere prisene om man skal øke volumet. Last edited by TOS; 08-05-2012 at 12:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
TIL - Stabæk 1-0.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
Reg referte til at folket ser etter, og liker andre kvaliteter enn lav pris "For SAS derimot er det produktene og tjenestene forbrukerne liker best. SAS blir stadig bedre likt i befolkningen, og har økt omdømmet med over ti poeng på tre år." Stabekk ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]() Quote:
Ville det vært bedre for SK om de hadde lavere kabinfaktor, eller? Og hva har kabinfaktor med hva man kan prise sine billetter til? Mulig det er diverse eksamensforberedelser som forkludrer tankegangen min litt nå..
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Quote:
Selvsagt kan man forsøke å gjøre begge deler, men inntoget av LCC'ers prisingstrategier med unbundling av tur & retur gjør at det er vanskeligere å "treffe" en spesifikk kundegruppe med prissettingen nå enn før (dvs., det er vanskeligere å drive effektiv prisdiskriminering). Last edited by TOS; 08-05-2012 at 13:34. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]() Quote:
![]() Quote:
Om folk ikke lengre er villig til å betale ekstra, så får de nøye seg med en i midtsete. Men regner med du mente foran gardinen, og da er det jo en annen sak. Men hvor ofte er det smekk fult i biz eller eco+ sett i forhold til ant. fly pr dag? Så vil det være et stort problem? Skakk`e værra lett nei... eller?
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Om vi ser på utviklingen i enhetsinntekten til SAS så synes det å indikere at merverdien som man klarer å hente inn blir stadig mindre i verdi. Dette kan skyldes flere forhold: 1. Kundenes preferanser endres i retning av mer fokus på pris, 2. Kundene ser ikke forskjellen på de to produktene og er derfor ikke villige til å betale mer, eller 3. Man tviholder å volum for å ikke miste for store markedsandeler og må derfor gå etter kunder med lavere betalingsvilje (jfr tråden om utviklingen ved OSL de siste 10 år, hvor man ikke ser en spesielt stor effekt på SAS' passasjervolum etter DYs inntreden). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Norwegian skrev mye om påskeeffekten i sine trafikktall (jf. en annen tråd), altså at plasseringen av påsken gjorde at veksten ikke ble så stor "som vanlig". SAS nevner ikke dette med et ord, så hva er påskeeffekten hos SAS?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Men kan det tenkes at det er en del kunder som har valgt Sk over DY denne mnd pga fare for streik i DY. Altså at dette er en situasjon som er litt ekstraordinær. Og at dette har påvirket SK sin kabinfaktor positivt og DY sin negativt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Helt riktig. Ikke noe problem å konkuere så lenge kunden er villig til å betale ;-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
|
![]() Quote:
Kan allikevel aldri huske at SAS har reklamert med bedre plass. Braathens kjørte i sin til noen halvblå reklamer for bedre plass i Braathens Best, men husker ikke noe lignende for SK. Når har dette vært et argument utenfor dette forumet? For øvrig er slik reklame relativt håpløst, og DY har mer enn nok svin på skogen her (f.eks. reklamerte de tungt for bedre plass på 800-maskiner med nye seter mens brorparten av flåten var 300 med gamle seter). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Vel, det er vel andre kanaler enn flyprat hvor slikt kommuniseres - mer lukkede kanaler Commuter.
Når det gjelder disse 300ene og reklame for bedre plass hos, så er det andre baser enn OSL hvor dette faktisk er gjeldende. Alle 300ene er nå samlet på OSL, og siden Kjos har vanskelig for å få hurtig nok flere 800er blir det nok noen 300er værende på OSL et par-tre år til.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS' trafikktall april 2018 | FlightDeck | Flyforum | 0 | 11-05-2018 13:41 |
Trafikktall SAS April 2016 | Someone | Flyforum | 0 | 09-05-2016 13:06 |
SAS trafikktall april 2015 | Dash | Flyforum | 10 | 20-05-2015 22:28 |
Norwegian trafikktall april 2012 | FlightDeck | Flyforum | 0 | 08-05-2012 09:09 |
SAS Trafikktall april 2011 | FlightDeck | Flyforum | 13 | 08-05-2011 11:00 |