Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-03-2012, 21:42   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

oneworld Air Berlin, i form av Niki, til Berlin

Ingen bilder, da rakleværket av min Nokia er i ferd med å knele, så det blir ren tekst istedet.

Hadde fått befaling om å innfinne meg i Berlin, nærmere bestemt klokken 09:00 en mandag morgen. Da passet det utmerket med Air Berlin til 06:30 avgang til TXL...eller forresten stryk det, da det verken passer eller er utmerket å ta fly 06:30. Men når man tok hensyn til alle andre ting en min velvære så passet det ganske bra

Siden jeg også måtte en tur innom billettkontoret til SAS for å få brukt opp en voucher på en billett jeg bestilte noen dager før, valgte jeg også å beregne litt ekstra med tid, og tok sikte på å ankomme med et Flytog som ankom OSL like før 05:30. Det betydde at 04:45 kom sms'en om at taxien stod utenfor, så var bare å komme seg ned.

For første gang fungerte 3G/wifi uten problemer på Flytoget, selv om det hjalp lite. Hadde sjekket inn på nettet dagen i forveien og fått tilsendt en link på sms, som skulle være mitt boarding card, men som selvfølgelig ikke funket. Så fant raskt ut at jeg måtte skaffe et boarding card på den gammeldagse måten. Uansett gikk jeg først innom SAS for å betale for en annen billett, og fant raskt ut at det var greit jeg hadde beregnet nok tid, da det der var stopp på printeren. Men fikk tilslutt betalt og tuslet bort til Air Berlins innsjekk på "Menzies-rekka" borterst på H. Litt overraskende over at AB ikke tilbød automat innsjekk, men var heldigvis rett før innsjekk stengte så var lite kø og fikk nå boarding card for sete 4A som jeg hadde valgt meg dagen før.

Raskt gjennom sikkerhetskontrollen, og etter å fått ut litt cash da tyske drosjer ikke alltid er kompatible med kredittkort, var det allerede go to gate i det jeg kom inn på utenlandspiren. Kom meg ut til gate 39, hvor en av Niki sine Embraer 190 stod klar, og fikk såvidt sagt hei til sjefen før boarding begynte

Niki flyr vel de fleste av AB sine flygninger til OSL hvis jeg ikke tar helt feil, og det var vel ikke mye mer enn halvfullt ombord. Hvilket også betydde jeg hadde en toseter for meg selv. Søte unge flyvertinner ombord, men hva i alle dager tenkte Niki da de plukket ut hatter til uniformen? Etter min mening så de knall rosa "pose"-capsene ut som et restelager etter gay parade, men nå dem om det.

Avgang på rute og etter en kort taksetur bar det nedover 19L. Endel folk i terminalen, men siden dette er dagens 3 eller 4 avgang fra utland, så var det lite trafikk ute, og vi kom oss fort opp i luften. Like vest før Vänern, eller er det Vättern da jeg aldri husker hvem som er hvem som er hvem, var det tid for servering. Valget stod mellom en muffins eller knekkebrød, og dertil utvalg fra drikketralla. Så ble en muffins og appelsinjuice, før jeg sovnet og ikke våknet før jeg ble bedt om å ta opp seteryggen. Så var derfor lite å fortelle om flyturen. Sovnet også rett etter det og våknet igjen i det vi tok bakken på TXL. Så bar det rett ut i en taxi og til hotellet, og ankom i god tid før klokken 09:00

Som med min lille erfaring fra tidligere fra Air Berlin, så leverer de også i form av Niki varene. Embraer sine større jet virker også litt mer luftig enn 737/320. Serveringen kan ikke sies å være spennende, men greit med drikke ihvertfall, selv om jeg på kortere ruter foretrekker boy-on-board når det kommer til mat. Ellers er det et hyggelig og tilsynelatende velfungerende selskap som leverer varene.....selv om hattene riktignok er grusomme.

Ellers var det vel min siste landing på TXL regner jeg med. Virket også som det var en god miks av folk som skulle til Berlin og som skulle videre med andre fly

1.000 TopBonus poeng fikk jeg også, så da mangler jeg vare 23 flighter eller 24.000 poeng på å bli sølv. Hvilket jeg neppe klarer, selv om de når er med i OneWorld og jeg kommer til å bruke dem til å samle opp poeng når jeg en sjelden gang flyr med den alliansen. Ble 1.000 poeng siden det var en economy basic og ikke saver, og turen en-vei OSL-TXL kom vel på rundt 1.350kr eller noe sånn hvis jeg husker rett

Last edited by Someone; 28-03-2012 at 07:32.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2012, 22:17   #2
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Default Re: Air Berlin, i form av Niki, til Berlin

Takk for rapport. Tilsverer sølv ba-sølv (Sapphire)?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2012, 22:21   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Takk for rapport. Tilsverer sølv ba-sølv (Sapphire)?
Nei, tilsvarer vel OW Ruby
Old 27-03-2012, 23:24   #4
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Saa faar vi se hvor lenge Embraern blir. Det ryktes at de skal bort og muligvis erstattes med Q400. Time will tell..
CFM is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2012, 00:23   #5
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Takk for fin rapport!

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Saa faar vi se hvor lenge Embraern blir. Det ryktes at de skal bort og muligvis erstattes med Q400. Time will tell..
Fra mai ser det ut til at B73G kommer tilbake på nattstoppet, og at resten av avgangene blir med E190.

Blir ikke BER-OSL en litt lang rute for Q400? For da vil jo CASK øke mye, og det er jo ikke særlig bra i hard konkurranse med Norwegian (og Ryanair) som bruker Boeing 737-800.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2012, 19:47   #6
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Takk for en veldig bra og informativ rapport!!
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2012, 23:45   #7
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Takk for fin rapport Someone. Hadde denne selv for en tid tilbake, dog videre til Düsseldorf for henting av en bil

Quote:
Originally Posted by Someone
Ingen bilder, da rakleværket av min Nokia er i ferd med å knele....
Legger da ved et par bilder som jeg fikk tatt - håper det er i orden....

Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C

Last edited by HS-TLD; 09-04-2012 at 15:26.
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2012, 22:39   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Takk for rapport, prøvde dem selv for ikke lenge siden. og reagerte også på "uniformen". Rosa "poselue" og "ta på deg en blå jeans som ikke er for slitt". De gikk jo i forskjellige bukser alle sammen også. Men utover det uniformsmessige hadde jeg godt inntrykk av selskapet. De virket velorganisert og alt var på stell. Vi var 30 min sen til TXL, og da stod det minibuss utenfor flyet for de som hadde tight connection.

Posting Rules