Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-03-2012, 00:02   #1
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Landinger i tåke - hvor tett kan den bli?

Hei!
Sitter innhyllet i tåke litt syd for Gardermoen og lurer. Hvor tett må tåken bli før det påvirker luftfarten inn til feks Osl? De kan da vel ikke lande fullstendig i blinde? Eller?
Beklager det naive spørsmålet fra en nybegynner, men har ihvertfall skjønt at dette må være stedet for å fået kompetent svar :-)

Bergern
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2012, 00:07   #2
bgo-flyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 278
Default Re: Tåke

Denne Wikipedia-artikkelen forklarer det bra

OSL har de vel CAT III som betyr at de kan lande med sikt ned mot 75 meter...
bgo-flyer is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2012, 00:15   #3
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Tåke

Tusen takk!
Kategori II her nå :-)
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2012, 00:27   #4
thnp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
Default Re: Tåke

Selve landingen kan utføres fullautomatisk dersom RWY og Fly+Besetning er sertifisert for CAT III + Autolanding. I teorien er det derfor ingen begrensninger på sikt for landing, men det har blitt satt en limit på 50M/75M (FAA/JAA) for CAT 3 C, sannsynligvis først og fremst for å muliggjøre taxioperasjoner....
thnp is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2012, 08:27   #5
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Landinger i tåke - hvor tett kan den bli?

Kjenner ikke til hvilke godkjenninger OSL har, men for vår del er det ihvertfall CAT IIIa som gjelder. 200M sikt og 50 fots beslutningshøyde (ca 15 meter over banen).

Har aldri hørt at OSL har CAT II idrift, enten er det CAT I eller så er det CATIII. Mulig det var ett unntak igår (jeg var ikke på jobb da), men tviler egentlig på det. Cat II har liten hensikt egentlig. For vår del er det ingen forskjell på CAT II eller CAT III i utførelsen av landingen (utover at vi kan fly CAT II med manuell landing i 300, mens på 800 må også en CAT II være en autolanding).
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2012, 09:42   #6
Jostein
ScanFlyer Blue
 
Jostein's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Location: Abu Dhabi
Posts: 100
Default Re: Tåke

Quote:
Originally Posted by bgo-flyer View Post
Denne Wikipedia-artikkelen forklarer det bra

OSL har de vel CAT III som betyr at de kan lande med sikt ned mot 75 meter...
Sikt ned mot 75 meter gjelder for take-off. Og da kun hvis du har Head-Up display.
Uten HUD kan du komme ned til 125 meter sikt på take-off.

Ved landing gjelder, som nevnt over, 200 meter sikt og beslutning på 50 fot.
Jostein is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2012, 09:55   #7
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Tåke

Quote:
Originally Posted by Jostein View Post
Sikt ned mot 75 meter gjelder for take-off. Og da kun hvis du har Head-Up display.
Uten HUD kan du komme ned til 125 meter sikt på take-off.

Ved landing gjelder, som nevnt over, 200 meter sikt og beslutning på 50 fot.
Neida, CAT IIIb kan ha RVR ned til 75M såvidt jeg husker.

Ser forøvrig i AIP at OSL er godkjent for CAT IIIb (men for å kunne gjøre det må også både fly, selskap og flygere være godkjent).
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2012, 10:57   #8
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Landinger i tåke - hvor tett kan den bli?

737 som er vanligst i Norge klarer bare CAT IIIa da den ikke har autopilot på rudder (rollout).
Eller kan de gå lavere med HUD?

W

Last edited by Wahoo; 18-03-2012 at 11:00.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2012, 11:16   #9
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Landinger i tåke - hvor tett kan den bli?

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
737 som er vanligst i Norge klarer bare CAT IIIa da den ikke har autopilot på rudder (rollout).
Eller kan de gå lavere med HUD?

W
Joda, du kan få 737 med autopilot på rudder, selv om det riktignok ikke er så mange av dem.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tett tåke på Værnes 18. september Maltwhisky Småprat 8 18-09-2016 15:01
Begynner man på flyving ved tett tåke på ankomst ? apeks Flyteknisk forum 2 26-01-2016 11:57
01R i tett tåke ENGM 911 Bilder & foto 2 23-11-2013 23:18
Hvor kan jeg bli med i Sola Spotterklubb? L1011-385 Flyspotting 16 07-01-2013 15:48
Sk1489, Hvor bli den av ? Lennart Reiseforum 6 20-01-2009 23:00


All times are GMT +2. The time now is 22:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.