![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Hei!
Sitter innhyllet i tåke litt syd for Gardermoen og lurer. Hvor tett må tåken bli før det påvirker luftfarten inn til feks Osl? De kan da vel ikke lande fullstendig i blinde? Eller? Beklager det naive spørsmålet fra en nybegynner, men har ihvertfall skjønt at dette må være stedet for å fået kompetent svar :-) Bergern |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Tusen takk!
Kategori II her nå :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
|
![]()
Selve landingen kan utføres fullautomatisk dersom RWY og Fly+Besetning er sertifisert for CAT III + Autolanding. I teorien er det derfor ingen begrensninger på sikt for landing, men det har blitt satt en limit på 50M/75M (FAA/JAA) for CAT 3 C, sannsynligvis først og fremst for å muliggjøre taxioperasjoner....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Kjenner ikke til hvilke godkjenninger OSL har, men for vår del er det ihvertfall CAT IIIa som gjelder. 200M sikt og 50 fots beslutningshøyde (ca 15 meter over banen).
Har aldri hørt at OSL har CAT II idrift, enten er det CAT I eller så er det CATIII. Mulig det var ett unntak igår (jeg var ikke på jobb da), men tviler egentlig på det. Cat II har liten hensikt egentlig. For vår del er det ingen forskjell på CAT II eller CAT III i utførelsen av landingen (utover at vi kan fly CAT II med manuell landing i 300, mens på 800 må også en CAT II være en autolanding). |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Location: Abu Dhabi
Posts: 100
|
![]() Quote:
Uten HUD kan du komme ned til 125 meter sikt på take-off. Ved landing gjelder, som nevnt over, 200 meter sikt og beslutning på 50 fot. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]() Quote:
Ser forøvrig i AIP at OSL er godkjent for CAT IIIb (men for å kunne gjøre det må også både fly, selskap og flygere være godkjent). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
737 som er vanligst i Norge klarer bare CAT IIIa da den ikke har autopilot på rudder (rollout).
Eller kan de gå lavere med HUD? W Last edited by Wahoo; 18-03-2012 at 11:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tett tåke på Værnes 18. september | Maltwhisky | Småprat | 8 | 18-09-2016 15:01 |
Begynner man på flyving ved tett tåke på ankomst ? | apeks | Flyteknisk forum | 2 | 26-01-2016 11:57 |
01R i tett tåke | ENGM 911 | Bilder & foto | 2 | 23-11-2013 23:18 |
Hvor kan jeg bli med i Sola Spotterklubb? | L1011-385 | Flyspotting | 16 | 07-01-2013 15:48 |
Sk1489, Hvor bli den av ? | Lennart | Reiseforum | 6 | 20-01-2009 23:00 |