Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-09-2011, 10:50   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Lufthansa Lufthansa selger BMI til IAG

Lufthansa har ikke klart å snu bmi og vurderer å selge selskapet.

Quote:
- Situationen sedan övertagande har varit fortsatt svår, konstaterar han och säger att man arbetar hårt för att hitta en lösning för flygbolaget, där ett alternativ är att hitta en lämplig köpare. Något som enligt analytiker dock kan bli svårt, eftersom BMI är verksamma på den krisdrabbade brittiska marknaden.
http://travelnews.se/Flyg/Lufthansa-...ritish-Midland
__________________
FlightDeck is offline  
Old 02-09-2011, 18:18   #2
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,632
Default Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

Dette selskapet er ikke saa lett aa eie tydeligvis. SK og LH har jo forsoekt. En konsolidering paa det britiske markedet er vel sannsynlig, men det spoers vel hvem om det er saa mange egnede partnere for BMI. En mulig kjoeper kunne vaere Virgin Atlantic da deres rutenett overlapper minimalt og vaere viktig feed til Virgins langruter. Kun noen tanker.

Synd om de skulle forsvinne da det er et bra selskap. Det staar om dette paa Boarding.no ogsaa:
http://www.boarding.no/art.asp?id=47094
__________________
Upcoming flights:
JUN WAW-VIE OS E95, VIE-OSL OS 320, OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95 JUL BRU-ARN SK 32N

Last edited by jb1; 02-09-2011 at 19:16.
jb1 is offline  
Old 02-09-2011, 21:29   #3
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
Default Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

Tråkigt om de försvinner men ännu värre för alla de som använder BMI Diamond Club som är ett av de allra bästa programmen.
Fredrik74 is offline  
Old 03-09-2011, 17:55   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,400
Default

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
En konsolidering paa det britiske markedet er vel sannsynlig, men det spoers vel hvem om det er saa mange egnede partnere for BMI. En mulig kjoeper kunne vaere Virgin Atlantic da deres rutenett overlapper minimalt og vaere viktig feed til Virgins langruter. Kun noen tanker.
Men som du selv egentlig skriver så vil ikke Virgin + BMI være noen konsolidering i bransjen da de ikke overlapper hverandre. Dessuten kan man også stille et spørsmålten om hvor mye feed BMI kan bidra med som de ikke gjør eller kan gjøre idag?

BMI har jo et litt merkelig rutenettverk vil jeg si, og med endel nisjeruter hit og dit
Someone is online now  
Old 03-09-2011, 18:46   #5
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

BMI har også bare 198 seter i A330-200 og 149 seter i A321-200. Er ikke det merkelig lite? Det må da gjøre det vanskeligere å tjene penger.
Boeing_fan is offline  
Old 03-09-2011, 23:52   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,400
Default Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
BMI har også bare 198 seter i A330-200 og 149 seter i A321-200. Er ikke det merkelig lite? Det må da gjøre det vanskeligere å tjene penger.
Nå hadde det vært en fordel om du f.eks hadde sjekket opp konfigurasjonen og bruksområdene til disse maskinene. Uten det så gir kommentaren din lite mening. Og hadde du giddet å gjort dette så hadde du oppdaget at spørsmålet ditt om dette er merkelig lite hadde gitt seg selv.

BMI sine A321 utgjør i stor grad dere "langdistanse" flåte. De er blant annet utstyrt med 2-2 konfigurasjon i business og brukes mye på destinasjoner med high yield og lavt volum, hvor +-200 seters A321 nødvendigvis ikke hadde passet så godt. Eksempler på hvor de brukes er Almaty, Baku, Bishek, Khartoum, Moskva, Yerevan etc. Og deres 332 går blant annet mye til Saudi Arabia.

Er standard 321 med non-slimline seter til BMI tar/tok 195 seter og de pakker flere seter inn i deres 319 enn SAS, så god plass har de ikke.

Man kan alltid diskutere om deres forretningsmodell ikke funker, men å hevde på generelt grunnlag at BMI har få seter i flyene og derfor taper penger, tyder på dårlig research
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now  
Old 05-09-2011, 01:40   #7
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,632
Default Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men som du selv egentlig skriver så vil ikke Virgin + BMI være noen konsolidering i bransjen da de ikke overlapper hverandre. Dessuten kan man også stille et spørsmålten om hvor mye feed BMI kan bidra med som de ikke gjør eller kan gjøre idag?

BMI har jo et litt merkelig rutenettverk vil jeg si, og med endel nisjeruter hit og dit
Jeg skjønte ikke helt den setningen med feed. De kan jo bidra til Virgins langruter med feed fra kortere ruter. Jeg mente konsolidering som i færre selskaper i Storbritannia.
__________________
Upcoming flights:
JUN WAW-VIE OS E95, VIE-OSL OS 320, OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95 JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline  
Old 05-09-2011, 10:06   #8
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,528
Default Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

LH Group har vel også "gitt bort" en del viktige slots på LHR fra BD til LH, SR og SN? Da er det kanskje ikke så mye av verdi igjen i det selskapet?
RIBRO is offline  
Old 13-09-2011, 22:02   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

Spekuleres også i om IAG er ute etter deler av BMI pga. LHR-slotes:
Quote:
Willie Walsh, chief executive of International Airlines Group (IAG), the holding company for BA and Iberia of Spain, has made no secret of his interest in BMI, not as an airline but for its valuable take off and landing slots at overcrowded Heathrow.

BMI has 11pc of the airport's capacity – valued at £770m three years ago – while BA controls 42pc and Iberia 2pc.
http://www.telegraph.co.uk/finance/n...-Heathrow.html


Er også litt artig å bla bakover på forumet til 2005:
Lufthansa vil selge aksjeposten i bmi
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=3536
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline  
Old 14-09-2011, 09:48   #10
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,112
Default Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Spekuleres også i om IAG er ute etter deler av BMI pga. LHR-slotes:


http://www.telegraph.co.uk/finance/n...-Heathrow.html


Er også litt artig å bla bakover på forumet til 2005:
Lufthansa vil selge aksjeposten i bmi
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=3536
Hvor mange prosent av slotsene har LH overført fra BMI etter at de fikk full kontroll. BMI hadde vel mye mer enn 11% av slotsene?
Chriscross is offline  
Old 01-10-2011, 11:15   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Spekuleres også i om IAG er ute etter deler av BMI pga. LHR-slots
Anyway - de har kjøpt seks par slots:
Quote:
British Airways has swooped to buy take off and landing slots at Heathrow from loss-making rival BMI British Midland.
Six daily slot pairs at the capacity-squeezed London hub have been acquired by BA for an undisclosed sum.
The deal comes amid speculation over the future of BMI after owner Lufthansa hired Morgan Stanley as adviser for a potential sale.
http://www.travelweekly.co.uk/Articl...row+slots.html
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline  
Old 17-10-2011, 11:09   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,400
Default Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

Ifølge Skynews skal IAG (BA+IB) gitt et bud på BMI og skal være i forhandlinger med Lufthansa, selv om ingen parter naturligvis har kommentert saken

http://blogs.news.sky.com/kleinman/P...6-db90b7f450e0
Quote:
The parent company of British Airways (BA) has tabled a proposal to buy BMI, its struggling rival, from the German aviation group Lufthansa, I have learned
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now  
Old 17-10-2011, 16:44   #13
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

Hva sier konkurransetilsynet til det da? Eller vil det ikke være noe problem pga. Virgin?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline  
Old 17-10-2011, 18:04   #14
vstenhjem
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 357
Default Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Hva sier konkurransetilsynet til det da? Eller vil det ikke være noe problem pga. Virgin?
Akkurat Virgin tror jeg ikke er et gyldig argument. VS har ikke på noen måte samme type rutenett som BD. Men Ryanair og EasyJet er nok konkurrenter nok til BA. Synd for oss skandinaver som liker å bruke *a ut fra UK.

Last edited by vstenhjem; 17-10-2011 at 18:07.
vstenhjem is offline  
Old 28-10-2011, 17:14   #15
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

høres ut som ting skjer, men at det kanskje ikke er IAG/BA?

Quote:
While the proposed buyer has not been identified, BMI said it was an investor group "previously associated with the regional business" and that discussions were "advanced".
...
BMI Regional would continue to fly, for a period, under its current brand and IATA designator code and the current winter 2011-12 schedule "will continue as planned" with "no major network changes" expected for summer 2012.
http://www.flightglobal.com/news/art...gional-364031/
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline  
Old 28-10-2011, 17:57   #16
Redcap
ScanFlyer Silver
 
Redcap's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
Default Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

Mine penny satser jeg på FLYBE
__________________
Velkommen til Tromsø
Redcap is offline  
Old 28-10-2011, 22:46   #17
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

Det er vel en annen aktør som holder delvis til på ABZ med hovedsetet på Humberside Airport, og det Eastern Airways. Det understrekes flere ganger i Flightglobal-artikkelen dette med Aberdeen, og flåtetypen er også nevnt. Når flybe kjøpte BACon forsvant ERJene raskt ut av flåten, men hos Eastern Airways er ERJene på vei inn (de har et par ERJ-135 som også BMI Regional har). Eastern Airways har også etterhvert opparbeidet seg erfaringen med å kjøpe opp selskap, som Air Southwest er et godt eksempel på. Og etter salg av et par fly (Dash-8-300) og nedleggelse av dette selskapet går allerede Eastern i overskudd på det kjøpet.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline  
Old 29-10-2011, 10:16   #18
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

Selv om man selger regio-dealen, sa gjenstar a se hva skjer med resten av bmi. Og dersom en salg av regio innebaerer slots ved LHR, sa vil salgsprisen av resten synke ganske betydelig. Men dersom man klarer dette uten LHR slots, sa vil bli enda mere interessert i "rest-bmi" (som er den del som gir de betydelige tap).

Godt mulig at LH overförer enda mere slots til LH, SN, LX og OS för man selger eller som part-of-the-deal. Men flykapasitaeter av bmi trenger LH-gruppen definitiv ikke.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline  
Old 29-10-2011, 14:55   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,400
Default Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Og dersom en salg av regio innebaerer slots ved LHR, sa vil salgsprisen av resten synke ganske betydelig. Men dersom man klarer dette uten LHR slots, sa vil bli enda mere interessert i "rest-bmi" (som er den del som gir de betydelige tap).
Slik jeg har forstått det så tilhører alle slots på LHR mainline og ikke regional, selv om regional flyr endel for mainline på LHR. BMI har vel uansett sitt fokus på Skottland og Nord-England og det vil vel først om fremst være en kjøper som vil satse ser som vil være aktuel? F.eks Eastern som LN-KGL nevner

BMI regional flyr jo endel feed/tynne ruter til de overnevnte steder med code-share for både SAS og Lufthansa-gruppen, så blir spennende å se hvordan et eventuelt salg ut av Star Alliance vil påvirke det
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now  
Old 04-11-2011, 08:49   #20
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

bmi nærmer seg IAG:

Quote:
Deutsche Lufthansa AG (LHA) has reached a draft accord to sell its U.K.-based BMI unit to British Airways parent IAG and the carriers are engaged in final negotiations on the deal, two people with knowledge of the plan said today.
Quote:
Castle Donington, England-based BMI said last week it was in “advanced” talks on the sale of its regional operation, a separate business based in Aberdeen, Scotland, to U.K. investors with experience in that part of the market. There’s no change to the status of that transaction, one of the people said today.
http://www.bloomberg.com/news/2011-1...h-airways.html
__________________
FlightDeck is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
BA selger BMI regional Someone Flyforum 6 01-06-2012 14:51
Lufthansa kutter kraftig i BMI Someone Flyforum 10 25-11-2009 21:50
Lufthansa vil sælge BMI til Virgin sail4fun Flyforum 13 27-09-2009 16:54
Lufthansa + bmi + Virigin Atlantic EB Flyforum 1 30-05-2008 07:00
SAS selger Spanair og BMI Isbamse Flyforum 28 15-02-2008 15:49


All times are GMT +2. The time now is 15:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.