Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-10-2011, 08:40   #1
Jan
ScanFlyer Gold
 
Jan's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
Cimber QI med ny flytype ?

Quote:
I løbet af første halvår 2012 skal Cimber Sterling efter planen tilbagelevere fem leasede fly til udlejer, herunder fire CRJ200 fly med 50 sæder. Flyene har været beskæftiget på uopsigelige kontrakter. Såfremt flyene leveres tilbage, vil Cimber i stedet satse på regionalfly med 70-80 sæder.
http://check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=53427


Ja nok ikke en dum ide at komme af med de CRJ200 med tanke
på hvor omkostningstunge de er i vinterhalvåret.
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry).
Jan is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2011, 09:16   #2
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: QI med ny flytype ?

Hvordan vil det påvirke den produksjonen som QI flyr for SAS?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2011, 09:55   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: QI med ny flytype ?

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Hvordan vil det påvirke den produksjonen som QI flyr for SAS?
Et godt spørsmål. SAS har videreført avtalen med Cimber Sterling en rekke ganger og så vidt jeg har skjønt går den ut våren 2012. Med introduksjon av stadig nye regionalruter (for eksempel Katowice og Kaliningrad) og økning av frekvens på eksisterende ruter (for eksempel Poznan og Wroclaw), må SAS enten ta inn flere CRJ 900 eller sette inn MD-80 om de skal ha nok kapasitet til programmet. Cimber Sterling har for tiden 7 fly av typen CRJ 100/200, så om fire går ut kan SAS fortsatt kjøpe tjenester fra dem – om de ikke selv har behov for flyene.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2011, 10:49   #4
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: QI med ny flytype ?

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Et godt spørsmål. SAS har videreført avtalen med Cimber Sterling en rekke ganger og så vidt jeg har skjønt går den ut våren 2012. Med introduksjon av stadig nye regionalruter (for eksempel Katowice og Kaliningrad) og økning av frekvens på eksisterende ruter (for eksempel Poznan og Wroclaw), må SAS enten ta inn flere CRJ 900 eller sette inn MD-80 om de skal ha nok kapasitet til programmet. Cimber Sterling har for tiden 7 fly av typen CRJ 100/200, så om fire går ut kan SAS fortsatt kjøpe tjenester fra dem – om de ikke selv har behov for flyene.
aftalen med QI om lease af CRJ er forlænget med et år
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2011, 12:37   #5
CRJ1000ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 179
Default Re: QI med ny flytype ?

I artikkelen sier de at en 88-seters CRJ900 blir for stor og ser på 70-setere som CRJ700 og E170.

Rundt om i verden får både CRJ700 og E170 tyn for å være uøkonomiske samtidig som CRJ900 får en del gode ord. Min mening er at 88 seter må da være perfekt for Cimber, da kan SAS leie inn disse på ruter hvor deres egne CRJ900 skulle ha flydd, samtidig som Cimber har nok seter å selge billig på lengre ruter til syd-Europa, slik at de kan lokke flere kunder tilbake.

Alitalia (Air One) skal levere tilbake 10 leasede CRJ900 neste år, og jeg vedder på at Challey Ltd gjerne vil lease noen ut til Cimber, som har masse CRJ-erfaring. Jeg tror det er svært få CRJ700 og E170 ledige på leiemarkedet.
CRJ1000ER is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2011, 12:53   #6
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: QI med ny flytype ?

Quote:
Originally Posted by CRJ1000ER View Post
Min mening er at 88 seter må da være perfekt for Cimber, da kan SAS leie inn disse på ruter hvor deres egne CRJ900 skulle ha flydd, samtidig som Cimber har nok seter å selge billig på lengre ruter til syd-Europa, slik at de kan lokke flere kunder tilbake.
All innleie av eksterne flyselskap må godkjennes av pilotforeningene i SAS, og jeg tror mildt sagt de vil være noe skeptiske når alternativet er at SAS selv kjøper noen flere CRJ900.

Kanskje Cimber tenker på å gå "all turboprop". Den operasjonen har de så vidt jeg vet tjent penger på i alle år...
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2011, 15:06   #7
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post
Kanskje Cimber tenker på å gå "all turboprop". Den operasjonen har de så vidt jeg vet tjent penger på i alle år...
Noget der i virkeligheden måske ville være godt for både QI og SK.

Der er vel intet der forhindrer SAS i selv et lease flere CRJ900, hvis de mener behovet er der. Det er vel ikke dyrere end at lade QI flyve. Til gengæld kan der måske være god forretning i at lade QI dække "hullet" på ruter som passer bedre til turbo-prop og undgå en ekstra flytype i flåden - evt lade WF flyve noget prop i SK-regi.

QI har igennem årene vist at de kan drive god butik med ATR, mens det vel langt fra har været en succes med CRJ200 og 737.

Tror vejen frem for QI er back to basic og det vil være en model der vil passe godt som et supplement for SK også.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2011, 16:35   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
aftalen med QI om lease af CRJ er forlænget med et år
Hilsen Ole
Fire fly til 2013?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2011, 19:53   #9
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: QI med ny flytype ?

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Fire fly til 2013?
Kender ikke antallet af fly, som denne lease gælder
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2011, 20:28   #10
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: QI med ny flytype ?

Det var 5, men nå tror jeg det er 4. Og ja; frem til 2013.
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2011, 20:31   #11
LN-GBM
ScanFlyer Silver
 
LN-GBM's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KRS
Posts: 911
Default Re: QI med ny flytype ?

Det gikk vel rykter tidligere om at Mansvell (Cimber og Skyways' eierselskap) skulle overta E170 fra Alitalia, noen som vet om det er noe hold i dette?
LN-GBM is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
United med feil flytype? kimpe Småprat 5 07-08-2015 23:46
Flytype med Delta JFK-AMS? tigern Småprat 2 23-08-2013 14:22
Forskjellig flytid med samme flytype ? apeks Flyteknisk forum 12 06-02-2013 23:57
Hjelp med flytype, flyreg (hvis mulig) osv. SK, DY, KL panerai Register- og ATC-Forum 0 07-06-2012 20:32
flytype FRA - SIN med LH? plane-spotter Flyforum 6 18-06-2009 22:31


All times are GMT +2. The time now is 15:34.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.