Flyprat

Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-09-2008, 23:44   #1
Sverre
Newcomer

Default Yrkespilot?

Hei alle

Jeg har kommet til et punkt der jeg vurderer å skifte jobb. Har tenkt å gå helt nye veier og flygeryrke er noe som frister, fly eller hellikopter pilot. Kan lite om bransjen pr idag men faget har bestandig fasinert meg. Hvordan er jobbmarkedet generelt i flyger/hellikopter pilot bransjen?

Jeg er i dag 35 år og lurer på om det kanksje er for sent? Vil det være vanskelig for en nyutdannet pilot på 37 år å få jobb? Er det noe vits for en så "gammel" mann å vurdere dette?

På forhånd takk for alle svar

Sverre
Sverre is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2008, 23:53   #2
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Default Re: Yrkespilot?

Hvis dette er noe du virkelig vil så hadde ikke alderen vært det som hadde stoppet meg. Det er sikkert vanskeligere å få seg jobb som fersk pilot, men ikke umulig, når en er 37 år.

Men det koster en del å ta flygerutdanning, hvor mye kan sikkert noen av pilotene her på forumet fortelle. Har det inntrykket av at det er billigere å ta utdanningen i USA. Men hvis man har kone og barn så er det ikke så lett å bare stikke over der en stund.

Velkommen på forumet ihvertfall, uansett hva du bestemmer deg for
Old 15-09-2008, 12:34   #3
BoeingOnFinal
ScanFlyer Blue

Dag har et poeng. Men samtidig, etter en nedgang vil det til slutt komme en oppgang. Jeg fikk beskjed om at det var ekstremt gode tider når jeg startet, og at det bare er å bli ferdig så fort som mulig. Nå er jeg trafikkflyger, og søker jeg i et selskap nå havner jeg nok i bunn av bunken av alle søknader de har liggende.
Tanken min er at tider kan snu, og man må nesten bare få seg sertifikatene og være klar når de gode tidene kommer.

Det er en hard vei altså. Jeg har nå brukt 2 fulltidsår på utdanningen, og har snart instruktørutdannelse og 260 timer flygetid.. Det kan fort gå et par år til før jeg er stiller nogenlunde sterkt på jobbmarkede. I gode tider hadde jeg kanskje fått jobb med en gang.

Ved en integrert utdanning i USA (teori og praksis flettet i hverandre) stiller man sterkere på kortere tid (2 år og 1000 timer flygetid), men ofte sitter man igjen med større lån i ettertid.

Modulær utdanning i Norge (slik jeg tok utdannelsen) gir mulighet til å studere teorien hjemme, og å fly når det selv passer en. Da kan man jobbe ved siden av, noe som burde redusere lånet kraftig. Dette kan også være en bedre ide når man har familie, selv om det nok er uheldig at det vil gå mye utover tiden til dine kjære.

Vil du vite mer om de respektive måtene å ta utdannelse på er det bare å spørre.
BoeingOnFinal is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2008, 23:37   #4
Sverre
Newcomer

Takk for alle svarene.

Har et par spørsmål til

Et par spørsmål om modulær pilot utdannelse. Kan man da ta de forskjellige delene som det passer sin timeplan? Noen som vil utdype hva modulær pilot utdannelse innebærer?

Har skjønt at å få seg flytimer er viktig for å bli kvalifisert til jobb. Hvor kan man isåfall få seg det? Er dette noe man kan kjøpe seg i Norge eller bør man til utlandet? Hva er mest vanlig her?

Hvordan er markedet i hellikopter pilot bransjen. Er det lett eller vanskelig å få jobb der? Norge/utlandet?

Ble mange spørsmål på en gang, men takk til alle svar

Mvh Sverre
Sverre is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2008, 11:02   #5
BoeingOnFinal
ScanFlyer Blue

Hei igjen Sverre.

Modulær utdanning er som sagt en "oppdelt" utdanning hvor man tar teori og praksis hver for seg. I Norge innebærer denne utdannelsen at man tar alt av teori ved Luftfartsskolen.
Praksis tas da i klubb og på skole. Her er planen jeg har fulgt, med mål om å bli trafikkflyger:

1. Har du ingen tidligere flygeerfaring, ringer du nærmeste klubb i dag og ber om en prøvetur til helgen. Den timen du flyr da teller mot å få privatsertifikat, og du får også innsikt i om dette er noe for deg. Så en vinn-vinn situasjon, og byr opp til en fin lørdag uansett

2. Fullføre 1st Class Medical Certificate. Dette sertifikatet er påkrevd for å kunne fly som trafikkflyger. For å bli privatflyger trenger man ikke høyere enn 2nd Class Medical Certificate, som er billigere og stiller mindre krav. Men da vet du heller ikke om du er i stand til å fullføre hele utdannelsen, helsemessig, så klasse 1 er absolutt anbefalt med en gang.

3. Bestille privatflygerteori ved Luftfartsskolen AS. Da får du informasjon om alt du trenger å vite, inkludert brev du må innlevere og eksamensgjennomføring.

4. Fortsette den praktiske delen av privatflygerutdannelsen ved en klubb eller ved Luftfartsskolen AS på Torp.

Når eksamen er bestått, kan du gjøre ferdig hele flyprogrammet og gjennomføre ferdighetstest med kontrollant. Består du denne, har du PPL(A) sertifikat med SEP(Land) rettigheter. Kort forklart, du kan fly uten å tjene penger i enmotors stempelmotorfly.

5. Oppsamling av timer. Du må ha 150 timer totaltid og 100 timer fartøysjeftid før du kan fly trafikkflygerprogrammet. Her gjelder det å finne på smarte løsninger, som å fly seightseeing, slepe seilfly eller fallskjerm. Alternativet er å leie et fly som er billig. Du har 45+ timer når du er ferdig med privatflygersertifikat, så du vil trenge 105 timer.

6. Bestille ATPL teori. Dette er trafikkflygerteorien, og inkluderer teori til alle sertifikatene: Commercial, Instrument og Multi-engine. Denne teorien kan du starte på med en gang PPL er bestått, så da har du noe å gjøre mens du samler timer.

7. 150 timer totalttid, 100 timer fartøysjef og ATPL teori bestått. Da starter du å fly CPL/IR/ME (Commercial, Instrument, Multi-engine) program. Dette er den praktiske delen av ATPL teorien.

Når du har fullført denne delen kan du søke jobb. Etter en modulær utdanning har du ca. 230 timer. Det tok meg 2 år på heltid.
For å stille sterkt i selskaper er det nødvendig med Multi-Crew Cooperation Course, eller MCC kurs. Dette koster 20-40,000,- NOK.

Timesamlingen du snakker om antar jeg er samling etter endt utdannelse. Jeg er i den situasjonen as we speak, og har valgt instruktørutdannelsen. Det er et stort behov for instruktører i klubber og skoler, så det er gode muligheter. Men desverre er det ingen erstatning i inntekt for en hvilken som helst anne jobb du har, så alternativet er også her å instruere på deltid mens du jobber ved siden av.

Hvis du vil lese mer om sertifikater og utdanning, kan du lese i denne tråden jeg har laget: http://flightsim.no/ubbthreads/ubbth...Number=315240&

Det er en liten oversikt over de forskjellige sertifikatene også, som er en studie i seg selv. Tråden gir også en oversikt over priser, men noe av det er utdatert.

Helikoptermarkede har jeg desverre liten innsikt i. Kom gjerne med flere spørsmål, det er bare bra å holde denne delen av forumet aktiv også
Old 17-09-2008, 18:32   #6
Tændis
ScanFlyer Blue

Tændis's Avatar

Takk for masse fin info!

Quote:
Originally Posted by BoeingOnFinal View Post
7. 150 timer totalttid, 100 timer fartøysjef og ATPL teori bestått. Da starter du å fly CPL/IR/ME (Commercial, Instrument, Multi-engine) program. Dette er den praktiske delen av ATPL teorien.
Hvor flyr du dette? LFS på Torp?
Tændis is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2008, 23:46   #7
BoeingOnFinal
ScanFlyer Blue

Ja, jeg fløy CPL/IR/ME på Luftfartsskolen på Torp. Der fløy jeg C-172R med G-1000 og deretter PA-34 Seneca V med Avidyne glasscockpit. En meget god opplevelse
Old 18-01-2009, 22:36   #8
Blackbird
Newcomer

Tenkte jeg kunne bruke denne tråden til å komme med noen flere spørsmål angående pilotyrket:

Er det f.eks. best med studiekompetanse fra allmen eller kan det være en fordel med utdanning fra f.eks. flyfag når du skal bli pilot?

Jeg holder selv på med allmen-språkfag, men leste en plass at du trengte god mekanisk/teknisk innsikt (det siste er ikke akkurat noe du lærer på allmen).
Er det derfor noen som vet om noen kurs/utdanning/jobb som det kan være lurt å ha før du begynner på pilotutdannelsen?
Blackbird is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2009, 00:18   #9
Northrider
FlyKirurg

Northrider's Avatar

Blackbird, jeg har laget en tråd som omfatter endel om det du lurer på i dette forumet:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=40689

Se om du blir noe klokere. Nøkkelord er som sagt Timer,erfaring og kontakter!
Old 20-01-2009, 00:22   #10
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Er det Luftfartsskolen som også har tatt til seg LFS-forkortelsen? Ikke bare Luftforsvarets Flygeskole

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2009, 17:56   #11
Tændis
ScanFlyer Blue

Tændis's Avatar

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Er det Luftfartsskolen som også har tatt til seg LFS-forkortelsen? Ikke bare Luftforsvarets Flygeskole
Nei, tviler på det... Heller jeg som ikke gidder å skrive "luftfartsskolen"
Tændis is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2009, 00:01   #12
Northrider
FlyKirurg

Northrider's Avatar

Er det noen her inne som har noen erfaringer fra Embry-Riddle Aeronautical University i Daytona Beach, Florida?

Vurderer denne skolen sterkt.
Old 02-02-2009, 14:32   #13
Speedbird
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Blackbird View Post

Er det f.eks. best med studiekompetanse fra allmen eller kan det være en fordel med utdanning fra f.eks. flyfag når du skal bli pilot?
Jeg vil hevde det er best med bakgrunn fra Flyteknisk i stedet for allmenn,
det sier seg vel egentlig litt selv - da du vet mye mer om hva du driver med når du er utdannet flyteknisk.
Vi hadde to lærlinger på kullet før meg som gikk over på Luftfartsskolen etter fagbrev,
og jeg vet om to stykker som er lærling i STS/OSL som kommer til å gjøre det samme når de er ferdig her.
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2009, 19:08   #14
steel
ScanFlyer Blue

Søk til bristow på helikopterutdanning. Der får du europeisk sertifikat, og slipper derfor å konvertere.
Så vil jeg anbefale deg å ta instrumentbiten og fly noen timer hos et eller annet selskap. Søk deretter hos CHC HS i Norge, og du vil tjene veldig gode penger! Garantert den høyeste lønna. De har lave krav for tiden. 200 timer ellerno. Åsså må du bestå en psykomotorisk test. Der du skal tegne og leke, stave navn baklengs osv...

Bristow er gjort unna på litt over 1 år.

Har selv vurdert det samme, men er usikker
steel is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules