View Single Post
Old 03-12-2014, 21:40   #189
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nå vet jeg ikke helt hva du mener at NAI burde gjort, men de har så langt jeg har forstått det hyret inn lobbyister som helt klart kjenner til politikkens irrganger i Washington DC. En viktig forskjell til ALPA og flyselskapene er vel at disse i tillegg har bidratt med campaign contributions til kongressmedlemmer, men så vidt jeg vet kan ikke foreign nationals bidra med slik støtte.

Og flyselskapene er også aktive i denne prosessen - det kan det ikke være noen tvil om.

Hvordan Kjos virker er vel heller egentlig ikke tema. Det foreligger en avtale mellom USA og Europa som man skulle anta er det som styrer hvem som får fly og hvem som ikke får fly? Jeg tror forøvrig ikke det er så mye som fungerer i USA mot foreninger som skyver "our troops" foran seg...
Som vanlig moeter vi en stor del av Alexandras vennekrets i Sun River Oregon paa Black Friday og en av disse har jobbet hele sin karriere som Lobbyist i DC, riktignok paa det Flyprat nok vil karrakterisere som feil side - han jobber med Miljoevern. Uten at han kjente til prosessen med aa godkjenne Norwegian, hadde han mye erfaring og svaert god innsikt i prosessene, baade med aa faa slike avtaler godkjent og jobbe mot slike avtaler. Det han var klar paa var at hvis man oppfyller alle krav i avtalen er det lite en lobbyist kan gjoere over lengre tid, man kan forsinke godkjenning i en periode - men ikke saa lenge som man her ser. Han antydet at det nok ligger et behov for et "Annex" (tillegg) til avtalen for at Norwegian kan godkjennes og det kan ta tid (les lettere aa trenere / angripe ).

At Norwegian Long Haul organisasjons messig er delt mellom Norge og Irland - har man praksis med tidligere (BA's 757 all Business Operasjon fra Paris (med AOC i Frankrike ?) og USA, saa det krever neppe noe "Annex" (tillegg) - men forutsatt at Pilotene ansatt i det Singapore baserte selskapet er sertfisert utenfor EU kan det vaere et behov for et Annex i avtalen.

Det ser ut som mange av Annex som allerede eksisterer dekker forhold som er utvidelser slik Norwegian oensker (vi kan vel vaere enige at det er nye forutsetninger Norwegian legger til grunn - hvorvidt det kreve et Annex er usikkert, men det kan synes som om det er tilfellet).