Quote:
Originally Posted by LN-TIB
Prosjektet ble startet før anbudsregimet var en realitet, og var primært drevet av et felles ønske om å få til bedre sikkerhet.
|
Korrekt. Det var jo ikke slik at WF fant ut at de skulle utvikle et system for å holde konkurrenter borte, men for å øke sikkerheten. Utvikligen av SCAT-1 ble igangsatt hvor WF og myndighetene var driverne, men de fikk også med seg de store flyinstrumenteringsprodusentene i USA som stod for selve utviklingen av software/hardware da de så kommersielle muligheter for å kunne tilby dette i andre deler av verden med samme behov som Norge. Nå gikk tiden raskere enn utviklingen og derfor har man kommet dit man er i dag hvor det kun er i Norge og hos WF systemet er i bruk og det har ikke blitt den "standarden" rundt om i verden som de kommersielle partene hadde håpet på. Så der står man.
Det skal visstnok være gjennomført testflyginger med EGNOS på Røst i vår, noen som ikke skal ha vært veldig vellykket grunnet ustabile satelittsignaler som skyldes satelittenes bane som ligger for langt sør slik at EGNOS ikke kan tilby den nøyaktigheten som er påkrevd for å fullføre en innflyging. Så jeg har mine tvil på vi vil se EGNOS nord av
TRD likevel selv om det er/var planen til Avinor. Og skulle det bli designet EGNOS-approacher så vil nok en stor prosentandel av approachene måtte avbrytes grunnet tap av signaler i løpet av approachen. Men da kan i det minste si at man har klart å skape konkurranse selv om flyene aldri får landet

Signalproblematikken kan også vise å være et problem på flere av kortbaneplassene på vestlandet fordi de ligger dypt nede i fjorder.
Så det gjenstår å se hva Avinor vil foreta seg ang. EGNOS og ifht. det de har uttalt av planer.