Quote:
Originally Posted by Trevln
Det regnestykket med den kraftige samfunnsøkonomiske gevinsten ved tap av skatter, arbeidsgiveravgifter og generell utflagging av hele bransjen opp mot økt handel og turisme skulle jeg gjerne likt å se, for det er det umulig å produsere. Det er rent tøv, og jeg behøver ikke føre det fnugg av bevis for at min påstand er sann. Det er jo tydeligvis sånn vi opererer her inne.
Du får tro hva du vil, men de mer edruelige av oss kommer ikke til å endre mening av den grunn. De eneste som tjener på en slik utflagging er gutta på toppen, resten av samfunnet står igjen som tapere. Det har vel historien vist oss ganske ganske mange ganger nå.
|
Sorry mac, men luftfartsbransjen (eller spesifikt, de flygende i bransjen som er utsatt for utflagging) er ikke så stor og viktig at en fullstendig utflagging ville hatt noen nevneverdig effekt på samfunnsøkonomien. Å produsere et regnestykke for dette er ikke umulig, men krever tilgang til noe mer data enn de fleste her inne har tilgang til. Hva som er utfallet av en slik analyse vet jeg ikke, men det kan gå begge veier.
Det blir også litt søkt å kalle en debattants argument for rent tøv når man selv ikke kan legge frem bevis for det motsatte - eller er det slik at noens argumenter (uten belegg) er mer verdt enn andres argumenter (uten belegg)?
Å hevde at alle andre har stått som tapere ved utflagginger er vel en mildt sagt spesiell påstand. Hvis vi selv skulle produsere alle de produktene og tjenestene vi konsumerer så ville nok velstandsnivået vårt vært et ganske annet (i negativ retning).
Jeg kan vel minne om at i akkurat denne delen av diskusjonen tror jeg ikke tilhørighet til bransjen er noe spesielt stor fordel i forhold til å komme med vektige argumenter, med mindre man er skolert i samfunnsøkonomiske analyser.