View Single Post
Old 05-02-2014, 23:41   #221
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Og varer og tjenester blir utvilsomt dyrere (for de fleste) av bonuspoeng, for det koster å administrere, og noen må dekke kostnadene ved at du får reise "gratis" eller får trumf-rabatt på en vannkoker eller et hotellopphold. Men det skaper arbeidsplasser, og det er ikke så dumt. Og folk får noe å drive med, når de kan jakte på poeng og tilbud. Det er vel også bra
Dette er utvilsomt sant om du ikke tar med at Bonus Systemer også generer ikke ubetydelige inntekter Du har tatt med alle utgiftene som virker balansert og korrekt, men hvor er inntektene i oppsummeringen din ?

Basert på min egen erfaring fra flybransjen og medvirkende i oppstarten av euroBonus deler jeg noen tanker om inntekter nedenfor.

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Tja, det finnes vel mer fornuftige ting å bruke arbeidskraft på enn å fordyre varer og tjenester, samtidig som det gjøre det mer komplisert og tidkrevende å være forbruker. Styrer av prinsipp mest mulig unna en kupongklippertilværelse.
Jeg sitter med en følelse at man diskuterer Bonus programmene tidlig på 2000 tallet, den gang vi alle løp rundt med "hotte" Nokia Mobil Telefoner - hvor det var mulig å slette en kontakt ved hjelp av "bare" 16 taste trykk

De fleste av dagens fly Bonus Systemer gjør faktisk hverdagen for oss som reiser betydelig enklere og har gjort det i en del år allerede. Et lite eksempel, den 06 Juni fløy jeg fra Sattle med Air France med Air France App på iPhonen med ombordstigingskort osv. på telefonen. Mskinen som skulle fly oss til Paris traff en Kanada Gås under landing i Seattle (vel mulig var det gåsen fløy inn Wingleten bakfra - det var en A340) uansett vi ble forsinket på en skadet Winglet - men kom oss avgårde med en 3 timers forsinkelse - dermed rakk jeg ikke forbinelsen i Paris, men mens vi takset inn dukket det opp et nytt ombordstigingskort til neste avgang på iPhone, samt en Mat Voucher - riktignok måtte jeg scanne en barkode på en Automat for en Papir Voucher - men hele prosessen ble utført uten at jeg måtte kontakte Air France bakkepersonell - det sparer meg for en laaang kø og Air France for penger til ansatte - allt fordi de hadde en enkel mulighet via Bonus Systemet og en App til gjøre ting enklere.

Når det gjelder inntekter som nevnt over, har man de første solide inntektene allerede når man har medlemmer i den database - i dagens samfunn (selv om man ikke liker det) har dette en stor verdi og verdien vokser når man kan koble dette mot reisevaner og kjøpsmønster. Så her er første inntektskilde selv om man ikke liker det.

Med vårt Visa Kort fra Boeing Bank(ja samme Boeing som den lille flyfabrikken ope i gata her) kan vi samle poeng som kan brukes til blant annet flybilletter, for oss som kunder har vi valg mellom et poeng system eller lavere rente på kreditten, og siden vi velger å betale ned etter bruk, er poengene en god deal for oss (Dette gjelder de absolutt fleste Banker i USA). Boeing bank kjøper billetter når vi har nok poeng til en reise - det tok ikke lang tid før vi hadde nok til å sende en nevø tur - retur Hawaii. Nok en inntekstskilde til Flyselskapene.

Den aller største inntektskilden er faktisk muligheten gode bonus systemer gir selskapene til å selge av "svinnet". (Seter som ikke er solgt når flyet tar av er flybransjens "svinn").

Selv Norwegian som er veldig flinke til å fylle opp flyene sine, ender opp med noe over 30 tomme seter i snitt per avgang - andre med flere tomme seter. Her er et godt Bonus System en utmerket mulighet til å fylle setene - med minimal kostnad og gjøre oss som reisende fornøyde. Til tross for enkelte forumisters dystre spådommer selv i denne tråden - så har faktisk tilgangen til bonus seter blitt mye bedre med ny teknologi, i 2013 hvor jeg endte opp med 3 Bonus Reiser Oslo - Seattle t/r hvorav 1 i Påsken og en i skoleferien - tok det meg aldri lenger enn 5 minutter på iPad og i Påskemn bestillte jeg lørdag kveld og reiset mandag morgen.

Så jeg lurer på om Norwegian egentlig har råd til IKKE å innføre et solid Bonus System, det er svært gode muligheter til gode ekstra innteketer (som Norwegian ikke er flinke til å hente inn (halvparten av hva f.eks Easyjet klarer eller Hawaiian som en kan sammenligne Norwegian rent prismessig på Long haul med (har jobbet med Hawaiians Datavare hus så jeg har analysert nøye hva en kan tjene på ekstra tjenester )

Disklaimer jeg bruker bevisst Bonus systemer til å spare på mitt eget reisebudsjett (månedlig Seattle - Oslo t/r ).