Quote:
Originally Posted by Dash
Der er vel ett par brannfly i Europa(har ikke sjekket). Men det må jo være en bedre løsning enn å ha brannfly stående stand by for de få gangene brannfly kan brukes. Tatt i betraktning at storbranner ofte skyldes sterk vind, og Norges kupperte landskap er det vel ikke særlig ofte brannfly kan brukes....
|
Nå er jeg ikke ekspert på området. Men når vi ser den gode beredskapen andre land ifht. brannfly så tror jeg vi har noe å strekke oss etter. Den helikopterberedskapen vi har pr. nå fungerer greit nok den. Men når brannene blir såpass store at de utsletter hele lokalsamfunn så mener jeg at sterkere skyts må til.
Kuppert terreng har ikke så mye å si. Mye kuppert terreng lengre sør i Europa der brannfly er viktige hjelpemidler til å begrense.
Jeg tror myhrair har mye rett i det han skriver her:
Quote:
Originally Posted by myhrair
Det er fortsatt mulig å slipp vannet fra høyder også over fjelltoppene...
Men hovedargumentet vil nok være prisen for alle de brannene som kan begrenses vært år...
Både for stat og forsikringselskapene og ikke minst alle tapene for de berørte, samt at det vil sysselsette flere...og (eventuelt) forsvaret har sikkert blitt godt mottatt i nabolandene ved brann der også... så pris for drift og innkjøp vs. pris for brannene vil nok ikke bli alt for stor...
|