View Single Post
Old 14-04-2013, 20:17   #25
gygrid
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Når også EU mener overbooking er akseptabel praksis (men selvfølgelig mot normert kompensasjon) så kommer det til å forbli.
Mitt poeng er at det er ekstremt kundefiendtlig å lene seg til regelverket når man med viten og vilje selger et produkt eller tjeneste man ikke kan levere, uten å kompensere skikkelig for det. De fleste andre bransjer kan ikke holde på slik.

Stort sett går det helt sikkert bra, men når man tjener store penger på sin praksis med å overselge, burde det også vises vilje til å komme opp med en minnelig løsning med sine kunder. Om kundene og deres tilfredshet betyr noe som helst. Finner man ikke tre frivillige til å gi opp sitt sete i et fullsatt fly, sier det seg selv at kompensasjonen som ble tilbudt var for en vits å regne.

Normerte kompensasjoner er uansett latterlig. Om det ikke utvises skjønn. Det henger ikke på greip at en som fredag kveld flyr en weekend-tur til London med dyrt hotell booket (som det er for sent å avbestille) og får hele helga ødelagt, skal kompenseres likt med en som på vei hjem blir forsinket 3-4 timer etter å ha blitt bumped.

Gir man tilstrekkelig kompensasjon, vil det alltid være noen som melder seg frivillig. Har man ikke råd til å ta vare på kundene sine, burde man kanskje finne på noe annet å drive med. Hvor man ikke har kunder å forholde seg til.
gygrid is offline   Reply With Quote