View Single Post
Old 15-01-2013, 21:49   #20
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Default Re: Hvordan få mest mulig reise ut av pengene

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Nå har jeg aldri sagt at noen bør gå ned i levestandard. Jeg bare fortalt hvordan man kan spare penger uten å gå ned i levestandard. Men folk er forskjellige og alt passer ikke for alle.

Det siste året har jeg kun hatt én tur med Ryanair og jeg har faktist aldri bodd på det billigste hotellet på stedet jeg kom til. Jeg setter pris på både lokasjon og standard selv om jeg prøver få det til en best mulig pris. På den siste turen bodde jeg på det beste og dyreste hotellet på reisemålet og jeg betalte også ekstra for å bo på "champagne-avdelingen" med enda bedre service og standard.

Om det er et hotell jeg har lyst til å bo på har jeg ingen problem med å bestille 5-stjerners. Jeg har aldri anbefalt noen om å gå ned i levestandard, men å ha et mere bevisst forhold til hva de bruker pengene på og bevisst forhold til hva de faktisk prioriterer. Jeg har bodd på hverdens høyeste hotellrom i 117. etasje fordi jeg prioriterte å gjøre det.

Jeg har prøvd å kjøre og jeg brukte vel en halvtime mere på å kjøre selv enn hva det tar å reise kollektivt. At jeg i tillegg kan sitte og lese eller slappe av istedenfor hver eneste dag å følge med på avstanden til bilen forran mener jeg er en forbedring av livskvalitet, men folk er selvsagt forskjellige.

Og selv om man er i en situasjon for bil er mere nødvendig så er det mulig å velge en modell med 20 hk mindre kom koster 100.000 mindre uten at det betyr at man må redusere livskvalitet eller levestandard.

Jeg kan ikke se hvilke av tipsene som skulle tilsi et mindre spennende liv, å ha et rasjonelt forhold til pengebruk betyr på ingen måte at man trenger leve mere asketisk eller ha det trist.
I foelge aarstotalen din, hadde du 6 flighter med Ryanair, saa to stopp for aa komme deg til destinasjonen. Det er ihvertfall 12 timer bortkastet kun paa bakken med Ryanair, men det gjelder jo ikke bare Ryanair at ting tar mye lengre tid.

Dessuten har du sagt at du ikke har status. Det betyr at du har en mye tidligere oppmoetetid en folk med status har. Feks. kan man med fasttrack og gullinnsjekk paa de fleste flyplasser skjaere av fra 10 minutter til timesvis med koe ved innsjekk, sikkerhetskontroll, boarding, ventetid for aa faa ut bagasje og saa videre. Og bortsett fra DM turen din, har jeg tilgode aa se at du har reist med noe annet enn oekonomiklasse

Du har ogsaa sagt at du kun reiser kollektivt naar du er paa reise. Det er ogsaa veldig tidskrevende.

Naar det er sagt, gjelder dette DEG og din situasjon (ogsaa til og fra jobb), ikke noe feil med dine valg i din situasjon, jeg proever bare aa paapeke at jeg er uenig i din konklusjon om hvordan du setter verdien paa status, samt at folk er forskjellige og at selv om du faar i foelge deg selv mer bang for your buck, kan det hende at 50 reisedoegn med mer kvalitet paa og med litt lojalitet gaar ting smidigere, du faar mer poeng igjen for reisene du tar og sparer masse tid.

Naar det gjelder alkohol, kaffe, baat, bil og andre interesser, er ting absolutt forskjellige.

Jeg sier ikke at du ikke faar ett hyggelig liv selv om du er sparsommelig naar du er i Oslo. Jeg sier ikke at vaar venn i Pattaya som ikke gaar ut i Norge har ett daarlig liv. Men det er naa engang slik at ting som er sosialt, som aa gaa ut aa ta ett par pils, spise en bedre middag paa Palace grill eller andre hyggelige restauranter er noen mange liker aa gjoere og slikt koster ofte en del grunker i Norge. Og jeg er ganske saa sikker at det hever livskvaliteten. Det aa ha bil for aa komme seg til fjellet, skitur i skauen, svigers i Toensberg etc. etc. er en frihet som mange liker og det er klart at det koster penger, men leder til ett mer sosialt og hyggelig liv. Og har man ikke raad til aa gjoere begge delene (reise 70 doegn per aar) kan man jo feks reise 40-50 og reise litt mer smart saann at man faar mer igjen?

Sudcaravelle bestemte seg for aa gaa for den store motoren paa sin bil. Var det noedvendig? Selvsagt ikke, men naar han gir gass kommer gliset garantert frem. Det er verdt noe i mine oeyne for han og meg, mens de ekstra hestene/sylindrene kanskje for deg eller andre ikke betyr en doeyt.

Jeg valgte aa anskaffe meg en bil #3 av den litt mer sportye utgaven som kostet en god del penger. Bokstaven S kostet meg enda mer. Gjorde jeg det for aa showe off for naboen? Nei, saa norsk jantelov er jeg ikke. Var det noedvendig? selvsagt ikke, men jeg storkoser meg med den bilen.

Saa folk er forskjellige, herlig er det, mitt poeng var aa komme med gode raad og sette fingeren paa noen jeg var uenig med deg i.
Tommy777 is offline   Reply With Quote