Quote:
Originally Posted by flywheel
Hei, lurte bare hvilken regel som endres i 2014? Endres aerodrome categorization? DAT opererte vel i aerodrome cat 4, og så gjør WF sine DH1. Men DH3 er i aerodrome cat 5. ICAO Doc 9137 viser till ICAO Airport Services Manual, Part 1 før type fire and rescue.
Noen som vet hva som endres?
|
Quote:
- Det stilles ikke krav til røykdykkertjeneste, men det stilles krav til at det skal benyttes verneutstyr (respiratory protection).
- Det stilles krav til to utrykningskjøretøyer ved brann- og redningskategori 6. I dagens regelverk er dette ved kategori 5.
- Kravet til innsatstiden er økt fra to til tre minutter til første bil er i innsats. Andre kjøretøyer enn det første utrykningskjøretøyet, skal være i innsats senest fire minutter etter havarialarmen.
- Brannstasjonen kan legges til områder utenfor lufthavnen, men innsatstiden skal overholdes.
- Brann- og redningskategorien kan reduseres med en kategori dersom antall bevegelser er mindre enn 700 i løpet av de tre travleste månedene.
Det er viktig å påpeke at dette er foreløpige EASA krav. I tillegg til EASA kravene må Avinor også ta hensyn til krav i annet nasjonalt regelverk og behov fra kundene. Avinor kan beslutte å beholde arbeidsprosessene slik de er i dag eller det kan komme endringer. Hvis det skal utføres endringer i vår tjeneste må det utføres grundige sikkerhetsvurderinger.
|
Dette kommer altså tidligst i 2014, og blir neppe implementert rundt omkring før sommertider.