View Single Post
Old 17-11-2012, 15:22   #6
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by Pluto View Post
Da jeg leste JAR-teori i 2001 kunne man inneha ATPL-sertifikat tom 64 års alder. Dersom man var over 60 måtte den andre i cocpit være under 60. Dette var eneste begrensning, hvorfor har det tatt så lang tid å oppdage denne regelen?
Etter en tidligere pilots raseriutbrudd over at noen kommer med fakta så hadde ikke jeg tenkt svare mer på dette forumet, men for info; Det tok mange år før land som Frankrike, Hellas, Portugal og ikke minst USA aksepterte piloter over 60 år. Med USA gikk det så langt at SAS i flere tilfeller måtte sende kaptein passiv over for å fly flyet hjem når de hadde planlagt for tight, og en forsinkelse førte til at piloten ble 60 år og 1 dag på retur flight. Å ha piloter som kunne fly kun deler av rutenettet var aldri noe altenativ, og den avtalefestede pensjonsalderen på 60 år bestod.

Det finnes ingen "lagstadgad" pensjonsalder for piloter som enkelte hevder - kun en alder hvor sertifikatet inddras, og den er nå 65 år. Og så vidt jeg vet er 65 år nå akseptert i alle land, men det er ingen større flyselskap i EU eller USA som jeg vet om som ennå har økt pensjonsalderen tilsvarende. Men det kommer nok...

Men nå får dere klø hverandre på ryggen - dere blir nok sikkert enige om det meste. So long!

Last edited by Lamox; 17-11-2012 at 15:29.
Lamox is offline