View Single Post
Old 26-10-2012, 12:23   #185
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Disse forslagene som er spilt inn vedr salg av WF og ikke minst salg av Eurobonus er gode tiltak sett utifra et bedriftslankingsperspektiv(det ble slaktet av noen i en annen tråd men det tvinger seg frem etterhvert allikevel) og et stadig mer presserende kontantbehov(jfr påtvunget ny regnskapsføring hvor en i større grad må ta med fremtidige utgifter(pensjonsforpliktelser)).
Eurobonus er dyrt å administrere samt det å stadig vekk skulle utbedre produktet koster penger. Invisteringspenger SAS rett og slett ikke har. Det eneste riktige er at de får dette solgt og så får de heller leie seg inn igjen i andre enden uten personal og invisteringskostnader. Bare tenk på alt info matriell som dumper ned i postkassa som EB medlem samt et eget magasin Eurobonustraveler med en helt egen redaksjon(syns ikke det er noe bra engang) - milde måne.

Vedr Widerø så bør det også selges hvis mulig og litt avhengig av hvordan man ser det så er det lurest å selge nå mens selskapet går godt. Jeg ville dog aldri tatt mine fingre bort i et slikt høykostselskap da de inntil videre lever et beskyttet liv med tildels utlagte anbudsprosesser tilpasset Widerøs drift og således faktisk eneste reelle aktør som kan vinne disse anbudene. Den dagen disse anbudsprossessene foregår etter normale prinsipper så er Widerø ferdig i dagens form(med dagens kostnadsbase) og andre aktører tar over dette til vesentlig lavere personellkostnader. Jeg ble helt skremt jeg av lønnsnivået jeg når jeg fikk litt innsyn i dette samt andre dyre fremforhandlede rettigheter.

Tror også SAS hadde tjent på å kvitte seg med LH produksjonen også. Den er marginal i utgangspunktet og dyr i drift(bla med utestasjonert personell). I tillegg har vel SAS noen attraktive slots som kunne gitt friske penger i kassa. Så kan SAS konsentrere seg fullt og helt inn i det skandinaviske/europeiske markedet med en meget slanket og enkel organisasjonsstruktur..

Dette i tillegg til salg/omstrukturering av alle andre unødige bremsklosser(bakketjenestene, slanking av administrasjon, enklere eierskapsstruktur) vil gjøre overlevelsesevnen bedre..