View Single Post
Old 13-10-2012, 00:53   #33
EHBK
ScanFlyer Blue

Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

I en tråd som heter spekulasjoner på et diskusjonsforum tillater jeg meg til å diskutere nettop spekulasjoner. Har på følelsen om at store forandringer er på gang, ikke bare flere og større kostnadskutt i samme spor som tidligere. Tror det er mer drastisk enn det.

Ryktene om å flytte produksjon over til Blue1, for å muliggjøre en enda lavere kostnadsbase, er således interessante.

Tror jeg dette er noe SAS-ledelsen egentlig ønsker? Nei. Men saken er den at SAS har under et år på seg før pensjonsforpliktelsene blir regnskapsført, og man mangler 12 milliarder kroner. Hvis ikke noe drastisk skjer, så har SAS negativ egenkapital om under ett år, og er teknisk konkurs.

Hvis det går så langt har man bare tre valg i mine øyne.

1 Man restrukturerer og overfører de levedyktige delene over i 'Nye SAS', mest sannsynlig bygd videre på Widerøe eller Blue1 AOC, eller en kombo. Pensjonsforpliktelser og gjeld blir igjen i gamle SAS, som avlives, noe ala Alitalia sin restrukturering.

2 SAS går konkurs, enkelt og greit.

3 Emisjon. Selv om det er lite støtte for dette nå, kan fasiten fort bli en annen hvis det eneste alternativet er konkurs. En SAS-konkurs vil gå hardt ut over ARN, være katastrofal for CPH og føre til at halve Norge er uten flytilbud hvis WF går med i dragsuget. I en slik situasjon kan det godt tenkes at regjeringene konkluderer at emisjon er det minste av to onder, og blir med på en 'siste' emisjon. Kan vel også tenkes at Wallenberg er positiv hvis alternativet er å miste hele investeringen.

Sånn sett tror jeg et salg av SGH er livsnødvendig i forsøket på å unngå denne situasjonen. Ikke fordi det nødvendigvis vil gi så mye cash, men fordi det forhåpentligvis vil bety at SAS kvitter seg med en betydelig andel av pensjonsforpliktelsene.

At det skal komme noen reddende engel og kjøpe hele SAS på nåværende tidspunkt virker lite sannsynlig, er ikke mange aktører som kan eller er villige til å hive inn 12 milliarder i egenkapital. Etter en vellykket restrukturering derimot...

Spekulasjoner om storkjøp av nye fly all den tid man mangler 12 milliarder for å kunne overleve dropper jeg dog ;-)
EHBK is offline   Reply With Quote