Quote:
Originally Posted by Wahoo
Som vi har diskutert før, så er det ikke slik at det piloten får i lønn er det DY betaler for piloten!
DY betaler også Bemanningsbyrået en betydlig sum. Totalt sett betaler antagelig DY noe i nærheten
av hva de faste pilotene i selskapet tjener idag.
Altså det DY er ute etter er fleksibiliteten i antall ansatte, redusert streikefare og mindre administrasjon ved å bruke ett
bemanningsbyrå. Altså betydlig lavere risiko spesielt ved ekspansjon, noe DY til de grader er midt oppe i nå og vil
være i LANG tid fremover.
FR har en annen svakere model, der må pilotene i tillegg opprette ett eget selskap - hvilket igjen gjør at den enkelte pilot
stiller svakere med hensyn til rettigheter og mer kompliserte skatteforhold osv.
W
|
Jeg sliter litt med at disse modellene skal gi mere fleksibilitet i antall ansatte - da må vel endel andre kriterier oppfylles for at DY skal kunne oppnå noen fordeler av fleksibiliteten:
- En 737-800 som i mange år vil være hoved plattformen til DY - krever et nokså fast antall piloter i operasjon og forholdet mellom antallet fly og antallet piloter / kabinasatte vil være nokså fast, med mindre Norwegian ikke parkerer et antall fly i lav sesong (som FR) eller at man bruker de ansatte hardere ved å kutte inn på ferier, sykedager og andre sosiale "goder".
En annen ting at det som så fint fremstilles som fleksibilitet for arbeidsgiveren - rett oversatt betyr færre timer og mindre inntekt for de flyvende og ganske betydelig kan en lett forestille seg.
Det virker på meg at det ikke finnes forståelse for at de flyvende også er mennesker ! som igjen er en del av samfunnet - de sitter ikke på paller på et lager og kan hentes med gaffeltruck når arbeidsgiver har et behov.
Bare det at en slenger ut "det er bare å bytte jobb" om man ikke liker forholdene viser hvor utrolig liten forståelse en har for hva det innebærer. Det virker nærmest som man forventer at de flyvende ikke skal ha noen som helst form for familie ! Men i virkeligheten har mange familie, en ektefelle som også er i jobb, kanskje barn i skole - og så skal man enten tvinge alle disse til flytte - kanskje til andre land fordi en arbeidsgiver har behov for fleksibilitet

Eller kanskje starter man sin karriere utenfor Norge og møter sin partner i et annet land - da er man langt i fra sikker på at man kan returnere til Norge uten at Partneren har godkjenningsstempel på hofta fra
UDI, FrP og Siv Jensen

og selv da må en inn til årlig
Eller skal man ikke kunne forvente å kunne bo sammen, men den ene må pendle og en kan kun se hverandre en uke i måneden - allt i fleksibilteten navn.