Quote:
Originally Posted by sail4fun
De Piloter som signerer på disse kontraktene bør vel tenke litt lenger enn til neste lønnsutbetaling, og se konturen av hva som kommer. Selv om man er desperat etter å betale lån og husleie.
|
Det blir bare helt tullete i mine øyne og legge skylden for et totalt dysfunksjonelt globalt pilotmarked på nyutdannede piloter og hva slags jobber disse takker ja til.
For en del år tilbake ("da jeg var ung..."

) tok nyutdannede piloter styrmannsjobber på Cessna Caravan og betalte skipperen 300 kroner pr tur i lønn - fra den ene brystlomma til den andre. Alt for å få "verdifull turbintid". Riktignok bare for en kort periode i begynnelsen av en pilotkarriere, men allikevel. Prinsippet er det samme.
Skal man få bukt med problemet er det adskillig fler som må se seg selv i speilet enn bare nyutdannede piloter på desperat jakt etter en første jobb. Innelåsningsmekanismer som ansiennitetssystemet, mangelen på rettigheter ved flytting mellom selskapene, pensjonssystemene og bratte lønnstiger er mekanismer som både piloter og selskapene har sett seg tjent med. Nå har selskapene klart å manøvrere seg på en slik måte at de sitter med bukta og begge endene.