Quote:
Originally Posted by apeks
Jeg har lenge slitt med å forstå meg på tankegangen til SAS og dette her føyer seg bare inn i rekken.
Nok en gang så må SAS altså klare å bestemme seg for om de skal ta steget helt ned til LCC eller om de faktisk skal oppføre seg som et fullpris selskap.
Jeg tror mye av den vaklingen de driver med både forvirrer og skremmer kundene.
Jeg er egentlig for å støtte "våre egne" av flyselskaper også, men vi flyr stort sett bare IC og da finnes det rett og slett laaaangt bedre alternativer til samme eller bedre pris. Synet mitt er i alle fall ikke forandret etter dette utspillet her.
Virker som vi ser et SAS i full panikk.
Trist 
|
Enig. Der må være nogle i
SAS produktafdeling og ledelse, der må have meget svært ved at finde ud af hvordan
SAS skal positionere sig og ikke mindst få koordineret arbejdet afdelinger imellem.
En af grundene til disse ændringer var ensformethed - og det er for såvidt fornuftigt nok, at der ikke skal være et nyt koncept for hver rute der flyves, men når man også begrunder ændringerne med fokus på bl.a. kundetilfredshed, så hopper kæden altså af. Det kommende economy-produkt vil efterhånden tilhøre den absolutte bund - både når det gælder mad, drikke og IFE.
Iflg. mine oplysninger, så forsvinder pre-dinnerdrinken også fra economy
Som BU662 nævner, så har selskaber (der ihvertfald tidligere har en langt skarpere lavprisprofil idag langt bedre servicekoncepter - f.eks. AB). Selv forstår jeg ikke at SK ikke har kigget i retningen af AB når det gælder M-klasse. Det er faktisk noget vi har snakket om derhjemme i lang tid. Her får man en ganske god forplejning og det man har brug for af drikke samtidig med at man forsøger at spare emballage, mængder, billigere indkøb osv fra flyselskabets side.
Lad mig kort opsummere det servicekoncept vi oplevede hos AB sidst (i november 2011):
Predinnerdrink med 3 forskellige slags alkohol fra store flasker at vælge imellem. begrænset udvalg, men helt fint.
Vin (fra karafler og sikkert oprindeligt fra bag-in-box), vand, øl til maden
Congnac eller Baileys (fra store flasker) til kaffen
Softdrinks udenfor hovedmåltidet - serveret fra store flasker.
Alkohol efter hovedmåltidet koster.
Tænk sig en besparelse man kunne opnået, hvis man for mange år siden var gået væk fra miniatureflasker, 15 cl. softdrinks dåser, 18 cl. vinflasker osv - og istedet serveret fra store flasker.
Kunderne får i bund og grund samme produkt, men selskaber sparer millioner.
At
SAS nu skærer så langt ned på serviceniveauet ganske kort tid før DY starter IC - og dermed fjerner alle salgsargumenter i en kommende konkurrencesituation - er i min verden ganske enkelt uforståeligt. Man fristes jo efterhånden til at tro, at visse afdelinger/personer i
SAS er fast besluttet på at selskabet skal mislykkes.
Havde man været bare en lille smule smart, så havde man lavet konceptændringen, som jeg har nævnt ovenfor. Det ville være win-win.
SAS ville spare millioner og beholde et vigtigt konkurrenceparameter og kunderne ville bibeholde et udemærket produkt og man ville få tydeliggjort at DY's IC-produkt virkeligt er lavpris, hvor alt er skåret ind til benet. Nu bliver koncepterne mere og mere ens, men med den ene forskel at SK aldrig vil kunne matche DY på pris/omkostninger
Der kommer også et par andre småændringer på de andre klasser, men ikke noget der gør den store forskel i min verden - de mest tydelige er nok:
- pre-takeoff champagne forsvinder på C og erstattes med cranberry-juice, men der serveres stadig champagne efter takeoff.
- Amenity-kit forsvinder på Y
Alt i alt, så har jeg M
EGET svært ved at se hvor der er sket forbedringer, der skal øge kundetilfredsheden. Det tror jeg man skal være beancounter hos
SAS for at kunne se
Synd udviklingen går den vej, at det skal være så skrabet som muligt at flyve