View Single Post
Old 26-09-2012, 09:42   #15
ole99
:-)

Lufthansa Re: I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det ble forsøkt for rundt 10 år siden .. jeg nevner i fleng Snowflake (SAS). Metrojet (USAirways), CO Lite (Continental), Song (Delta), Go (BA) osv osv osv ....

Det gikk i dass den gangen .. vi får se hva som skjer nå ...
Dette er jo ikke samme forsøk. For 10 år siden var det ikke meningen, slik jeg har forstått det, at Snowflake, Metrojet, CO Lite, Song og Go ++ skulle "ta over" enkelte deler av produksjonen til morselskapet, men heller være et supplement under samme paraply for å holde LCC-konkurransen unna.

Idag er situasjonen annerledes. BK, Ryanair og andre klarer å levere flyreiser til langt billigere priser enn de store selskapene som har vært til stede i mange tiår. Billettprisene og kostnadene til LH, IB, SK med flere er derfor for høye i dagens marked til å gå med overskudd. Det blir feil av klagetoppene til SAS å si "se til Lufthansa, der har SK noe å lære, man får mat og snacks++" når LH, i dagens marked, taper penger så det suser på sine ruter i Europa. Som følge av medias interesse for LH den siste tiden burde flere være klar over det.

Jeg tror at nettverksselskapene, som LH, ønsler å beholde merkevaren og verdien av LUFTHANSA. Derfor etablerer de nye selskaper eller "leier" inn egne som Germanvings, Tyrolean og andre egeneide LCCs til å operere i regi av LUFTHANSA, AUSTRIAN osv.. Og dette til 30% lavere kostnader - Selskapet, overskuddet og arbeidsstokken består. Se på det som RUTER og anbudskollektivtrafikken i Oslo, bare uten anbudet.

Om dette er den beste langsiktige løsningen for selskaper som LH gjenstår å se. Kostnadene kunne nok vært senket på mange andre måter også. F.eks de involverte parter vedgår å senke sine krav og møtes litt mer på midten enn den "alt eller ingenting"-mentaliteten jeg føler regjerer idag.

Last edited by ole99; 26-09-2012 at 10:10.
ole99 is offline   Reply With Quote