Quote:
Originally Posted by LN-MOW
Det ble forsøkt for rundt 10 år siden .. jeg nevner i fleng Snowflake ( SAS). Metrojet (USAirways), CO Lite (Continental), Song (Delta), Go (BA) osv osv osv ....
Det gikk i dass den gangen .. vi får se hva som skjer nå ...
|
Dette er jo ikke samme forsøk. For 10 år siden var det ikke meningen, slik jeg har forstått det, at Snowflake, Metrojet, CO Lite, Song og Go ++ skulle "ta over" enkelte deler av produksjonen til morselskapet, men heller være et supplement under samme paraply for å holde
LCC-konkurransen unna.
Idag er situasjonen annerledes. BK, Ryanair og andre klarer å levere flyreiser til langt billigere priser enn de store selskapene som har vært til stede i mange tiår. Billettprisene og kostnadene til LH, IB, SK med flere er derfor for høye i dagens marked til å gå med overskudd. Det blir feil av klagetoppene til
SAS å si "se til Lufthansa, der har SK noe å lære, man får mat og snacks++" når LH, i dagens marked, taper penger så det suser på sine ruter i Europa. Som følge av medias interesse for LH den siste tiden burde flere være klar over det.
Jeg tror at nettverksselskapene, som LH, ønsler å beholde merkevaren og verdien av LUFTHANSA. Derfor etablerer de nye selskaper eller "leier" inn egne som Germanvings, Tyrolean og andre egeneide LCCs til å operere i regi av LUFTHANSA, AUSTRIAN osv.. Og dette til 30% lavere kostnader - Selskapet, overskuddet og arbeidsstokken består. Se på det som RUTER og anbudskollektivtrafikken i Oslo, bare uten anbudet.
Om dette er den beste langsiktige løsningen for selskaper som LH gjenstår å se. Kostnadene kunne nok vært senket på mange andre måter også. F.eks de involverte parter vedgår å senke sine krav og møtes litt mer på midten enn den "alt eller ingenting"-mentaliteten jeg føler regjerer idag.