Quote:
Originally Posted by Piper
Takker for et veldig bra svar. Veldig moro å få slike oppstillinger.
Men i BSL D1-4 Kapittel III § 7 punkt 3 står det; 3) Landingsdistansen i vindstille må ikke overstige 60% av tilgjengelig landingsdistanse av den lengste landingsbanen, jf. sjuende ledd.
Blir det i dette tilfelle på Rygge beregnet at det kan stoppes på 60% av 2442 ( LDA) ? Som blir 1465 meter.
|
Vel, du må huske på å skille mellom normal distanse ved jar/eu-ops evt bsl-d som gjelder i et planleggingsstadie. Man planlegger selvsagt aldri på forhånd å lande med flaps up, og dermed er man innenfor dispatch krav til 60% av
LDA (Landing Distance Available).
En 737-800W i Ryanair spec har en referanse distanse for F40, 65 tonn (max landing weight) - threshold til full stopp, max manual braking og ingen korreksjoner for tw, altitude, etc. - på 915 meter, som inkluderer 305 meter rullebane hvor flyet fortsatt er i lufta. Dvs en ground roll på 610 meter
915 meter er som du ser innenfor 60% av
LDA på
ENRY