View Single Post
Old 15-09-2012, 00:24   #25
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by Piper View Post
Takker for et veldig bra svar. Veldig moro å få slike oppstillinger.

Men i BSL D1-4 Kapittel III § 7 punkt 3 står det; 3) Landingsdistansen i vindstille må ikke overstige 60% av tilgjengelig landingsdistanse av den lengste landingsbanen, jf. sjuende ledd.

Blir det i dette tilfelle på Rygge beregnet at det kan stoppes på 60% av 2442 (LDA) ? Som blir 1465 meter.
Vel, du må huske på å skille mellom normal distanse ved jar/eu-ops evt bsl-d som gjelder i et planleggingsstadie. Man planlegger selvsagt aldri på forhånd å lande med flaps up, og dermed er man innenfor dispatch krav til 60% av LDA (Landing Distance Available).

En 737-800W i Ryanair spec har en referanse distanse for F40, 65 tonn (max landing weight) - threshold til full stopp, max manual braking og ingen korreksjoner for tw, altitude, etc. - på 915 meter, som inkluderer 305 meter rullebane hvor flyet fortsatt er i lufta. Dvs en ground roll på 610 meter

915 meter er som du ser innenfor 60% av LDAENRY

Last edited by 73H; 15-09-2012 at 00:28.
73H is offline   Reply With Quote