View Single Post
Old 07-09-2012, 14:42   #13
Peppep
ScanFlyer Gold

Default Re: Tips til oppgradering og frequent flyer på jorden rundt-reise?

Tror jeg går for følgende løsning:
- Qatar BAEC, ettersom QR->BMI->BA gir 150% miles med bookingklassen jeg har (U).
- BA til BAEC.
- Air Pacific til AA. Er vel neppe noe vits i med et Oneworld-program til, men skader heller ikke. AA har også flere relevante hotellavtaler enn BA, så skraper kanskje sammen noe der óg, og det ser ut til å være nok med et hotellopphold for å fornye saldoen med 18 mnd.

Ulempen er at jeg ikke får noe i Star Alliance, og jeg kommer sannsynligvis til å ta et par langturer med Lufthansa og/eller Singapore Air neste år. Men alternativet hadde vært US Airways, som hadde gitt 50%. Får heller fortsette med Eurobonus eller starte et annet program når den tid kommer.

Eller...hmm.. ser at det er en del motstridende info. På Qatars sider står det at U gir 150% med BMI, mens på flybmi.com står ikke U oppført i det hele tatt. Mens for US Airways står det 100% for U på Qatars sider, og 50% på usairways.com. Og jeg som syntes det var vanskelig nok å sette seg inn i dette fra før. Hvordan vet jeg hva jeg skal forholde meg til?

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Hos BA kan du veldig ofte kjøpe upgrade til Premium Eco ved innsjekk på OSL.

Bonsuprogrammer er generelt gratis, ja. Viktig å se på varighet og vilkår, Noen eksempler: hos SAS går poengene ut etter fem år. Hos BA etter 36 mnd, men ikke hvis det er bevegelse på kontoen (bevegelse er at saldo endrer seg). Hos KL etter xx mnd, med mindre man har en kvalifiserende flyging (dvs. holder ikke med et hotellopphold el.l.)

Registrerer du deg på nett så har del aller fleste selskaper "print ditt eget kort", og en del sender heller ikke kort før du har fløyet noen turer. Dvs. registrer deg på nett, noter/print nummeret og registrer ved innsjekk.

God tur!
Quote:
Originally Posted by The Ticketor View Post
Skal bare korrigere meg litt her. Oppgradering på flyplassen utgår om det er nødvendig å skrive om billetten. Enkelte selskap tilbyr oppgradering på flyplass mot en fast sum, og der fikses nok betalingen via en EMD uten behov for omskriving av billetten. Da bør det ikke spille noen rolle om det er en 000-billett eller ikke.
Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Så lenge du melder deg inn før du flyr går det bra. Holder som nevnt å registrere medlemsnr. ved checkin. Skal gå an å etterregistrere poeng hvis du glemmer å registrere FFP# før du flyr, men kan ta laaang tid noen ganger *host*SAS*hark*.
Takk for nyttig info! Hvor mye koster slike oppgraderer vanligvis? Eller - hva er det beste jeg kan håpe på? Tenker da først og fremst på LHR-SFO (eller noen av de andre langdistansene).

Quote:
Angående Skyteam så er jo KLM ganske store i Norge. Aeroflot flyr til OSL og er geniale når det gjelder å komme seg billig til østen, mens Alitalia etter hvert begynner å bli ganske beryktet for feilprisinger type Europa-Japan-Europa til ~2000 kr. Skal du reise til/fra/innenriks i Kina er 2 av de 4 store der i Skyteam. Ikke umulig å få spedd litt på poengkontoen er altså
Ja, fra BGO er både KLM og LH praktisk for å komme ned til AMS/FRA og deretter interkontinentalt. Men er nok litt sær der, og foretrekker LH pga A380. Er likevel et bra tips når Skymiles ikke går ut på dato, så blir det kanskje nok til å kunne brukes til noe med en og annen flyvning med dem.
Peppep is offline   Reply With Quote