Quote:
Originally Posted by TOS
Hva betyr det at DY evt har kikket/kopiert BUs manualer? Hvor mye av disse er BUs eget arbeid, og hvor mye av dette er ren standardopplegg?
Det kan vel ikke være så mange forskjellige måter å operere fly på når man skal forholde seg til et sett med nokså omfattende regelverk?...
Er ikke dette en type informasjon som man uansett kan få overført til et nytt selskap gjennom den kunnskapen pilotene besitter, spesielt om flyene man overtok kom med Transavia-manualer inkludert?
|
Nei, hvorfor skulle de kopiere? Selv om man kjøper brukt, følger "instruksjonsboka" med. Hvis det er gjort modifikasjoner, vil dette måtte fremgå av OM. NAX har nok ikke overtatt brukermanualene for -400/-500 og brukt dem på -300, bl a var jo X-BRAs LN-
BRU i bruk hos NAX en periode. Men "bruksanvisningen" for flymaskinen er ikke alt; her skal Low Visibility Operations, Crew Training Manuals,
MEL med selskapsspesifikke begrensinger, operasjon i vinterforhold på plass osv, og da passet kanskje BRAs godt.
Som TCAS sier, selskapenes erfaringer blir lagt inn i OM - her er
SAS Braathens remark for Classic fra 2007; kanhende den er der fremdeles:
Quote:
Special Note
This Flight Crew Operations Manual contains information which has been included at the request of SAS BRAATHENS AS to airplanes covered by this manual. This information may differ from Boeing recommended information. By including this information in the manual, Boeing is providing a publishing service only and such inclusion does not imply that The Boeing Company in any way endorses or approves such information. The technical accuracy and validity of all such airline originated information, and its effect, if any, on other portions of this manual, is the sole responsibility of SAS BRAATHENS AS.
|