Quote:
Originally Posted by LN-KGL
Det du sier sidstar tyder på at ATC ikke har noen form for hukommelse på hvordan flyene beveger seg. Hvis som i dette tilfellet LN- KKM er klarert av Avinor til å lande 30 minutter forsinket, og det er klart at returen vil også bli rundt 30 minutter forsinket, ikke er en form for automatikk som legger inn en opsjon på denne avgangstiden.
|
Stemmer. Det er ingen triggere (såvidt meg bekjent) som "kjenner igjen" registreringen på flyet, og deretter "tilpasser" outbound CTOT til dette per i dag, det forutsettes ivaretatt av flyselskapet - altså ved å sende en delay-melding.
Mulig dette en feature i et fremtidig
ATC/ATFM-system. (Det snakkes blant annet om et slot-regime hvor operatøren/selskapet f.eks. får 6 slots per time, og selv kan bestemme hvilke flyginger som skal få de.. både ut/inn).
Quote:
Alle vi som satt i kabinen fikk god og tidlig informasjon om forsinkelsene fra cockpit og budskapet var klart også derfra at årsaken var restriksjoner i luftrommet rundt OSL. Hvorfor den opprinnelige slottiden for avgang 15:31 ble endret ble det sagt noe som følger fra cockpit rundt 15:20:
"Dessverre har vi nå fått en ny slotendring som nå kan medføre en avgang fra Haugesund kl. 15:57".
|
- Dette kan ha mange årsaker, f.eks. fra selskapet - de har sendt en delay-melding - selv om det virker rart i dette tilfellet.
- Det er flyginger med prioritet og/eller status som "ATFM-EXCEMPTED" (militære, ambulanse, state) som har "kommet til" i rekken av fly som skal inn til GM, og som dermed forskyver fly som skal reguleres.
- Eurocontrol/CFMU (de som tildeler slot) live monitorerer all trafikken. Som jeg antar vi alle kjenner til er det et CTOT-vindu på 15 minutter, og hvis andre fly tar av i ulike ender av dette vinduet, nye vindforhold, taktiske reroutinger på andre fly etc, kan det hende at ankommende strøm av fly til GM blir påvirket. Hvis Eurocontrol regner ut at disse "tilfeldige/plutselige" endringene gjør at inbound flow overstiger kapasiteten, vil noen måtte få nye slotter for å komme under grensene igjen. Det vil typisk ramme "korte" flyginger mest (siden de ikke er airborne ennå - vanskeligere å regulere fly som allerede er i lufta). Det gjør at flyginger kan få så små endringer som 1 minutt på CTOT, eller 30 minutter, og disse endringene kan de få helt opptil beregnet CTOT..