Quote:
Originally Posted by LN-KGL
Det var nok en annen flight tidligere på dagen fra HAU med et ekstremt hurtig innlagt koffertbytte på Storo mellom før avgangen til AMS - det som skulle vært 4:25 mellom avgangene ble plutselig mer enn en time mindre takket være Avinor og tårnfolket.
Tider (i parantes rutetider):
DY188 / LN- KKM
Push OSL 13:19 (13:05)
TO OSL 13:48
TD HAU 14:30
On blocks HAU 14:33 (14:00)
DY189 / LNKKM
Boarding completed HAU 14:54
Første varsel kl. 14:59: Ny slot for OSL - første mulige avgang 15:31
Push 15:06 (14:30) - APU only
Andre varsel kl. 15:20: Ny slot for OSL - første mulige avgang ikke før 15:57
Motorer startet 15:37
TO HAU 15:42
TD OSL 16:26
Ved gate 16:30 (15:25)
Her ble det både snudd av Norport på HAU i bånn gass og det samme kan en si om flytidene til DY over fjellet (i 500 knop på FL290 østover).
|
Hei!
Med tidspunktet midt i "ettermiddagsrushet" regner med at det også var en opprinnelig SLOT tid før den nye på 15:31 ? Hva var den og evt opprinnelig planlagt avgangstid?
Isåfall skyldes nok delay/ny slot at company ikke har sendt en delay message i tide. Nå vet jeg ikke hva taxitiden var der, men tipper den hvertfall er satt til 10 minutter. Det vil si at man må ha pushet senest på slottiden for og i det hele tatt rekke vinduet på -5/+10 minutter som
ATC har disponibelt på slot tiden.
Sender du en Delay før Slot tiden vil du få plass i første ledige "hull", men går det så langt at
ATC må sende en "Slot missed" melding havner du automatisk bakerst i tildeligskøen og dermed kan risikere stor delay.
Opplevde selv forrige uke 2 ganger crew som gamblet på og rekke slotvinduet og ikke klarte det, begge tilfellene ble 15 minutter delay til ca 2 timer.
Når
ATC har satt en flowrate vil den normalt ikke bli mindre med mindre noe uforutsett skjer, sjansen er vel heller større at den vil bli forbedret. I dette tilfellet ser ut som noe har skjedd med flow raten her på ny slot tid 15:57.
Så en forverring i slot tiden er veldig ofte selskapenes egen skyld fordi de gambler på å bli klare i tide men ikke rekker det i steden for og sende en tidligere delay melding og komme seg før inn i køen for ny slot tid