Quote:
Originally Posted by TOS
Årsaken til at man reagerer på noen formuleringer fra selskapene er nok at spesielt SAS har brukt mye ressurser på å skape seg et konkurransefortrinn i det å være mest punktlig. Flere har kommentert at et slikt konkurransefortrinn i beste fall er svært "flyktig", og at det er risikabelt å investere for mye i dette. Det slår veldig fort tilbake på SAS. Nå ser vi jo i også andre saker at SAS forsøker å skape et kanskje noe kunstig skille mellom seg selv og konkurrenten DY (dette så vi på 0kr for barn, vi ser der på Roalds utspill i Aftenposten og i Dagsnytt 18). Jeg tror denne strategien er et tveegget sverd, og det er ikke helt enkelt å balansere slikt. Kanskje hører imidlertid dette i en ny tråd om markedsføring/posisjonering mer generelt.
|
På samme måte som myten om at Norwegian alltid er billigst ... At
SAS alltid er punktligst og Norwegian alltid er billigst er myter og symboler i markedet/omgivelsene som har fått solid fotfeste bl.a. takket være systematisk markedsføring. Det kan som du sier slå tilbake på
SAS, men sannsynligheten for at det egentlig spiller så stor rolle er egentlig ganske liten så lenge myten har så god forankring. Det har vi sett igjen og igjen i Norwegians tilfelle. Det er ikke så farlig at
SAS i mange tilfeller er billigere så lenge folk har den oppfatning om at Norwegian uansett er billigst.