View Single Post
Old 09-05-2012, 17:10   #2
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Vel av en eller annen LH grunn satte de opp DUS opprinnelig med A340 - blant annet til EWR - som vel ikke akkurat er "bedre" paylod-range Men når det er sagt har jeg reist x-antall ganger med en smekkfulle LH490/491 også på "varme" Seattle dager uten at noe ble offloaded (og det er mye priority Cargo i belly fra blant annet verdens største eCommerce bedrift (i omsetning)
Så A330-300 er en utmerket maskin på SEA
Ser at vi er langt på viddene her, men uansett.

Vet du noe om vekten på cargoen du så? Vet du om Lufthansa måtte si nei til cargo før den evt kom til flyplassen? Hvis ikke blir observasjonene ganske verdiløse. Jeg finner mer nytte i en payload-range graf, kjente vindsystemer og faktiske avstander enn enkeltobservasjoner på tarmac

Varme i Seattle har ikke så mye å si, da flyplassen ligger nært MSL.
SEA-FRA er 8221km, og rekkevidde med max payload er ca 7000km.
Da må Lufthansa fly med ca 12klbs under max payload på en vindstille dag med optimal høyde og direkte rute. 100km/t vind endrer dette til kutt på ca 20klbs vestover og 5klbs østover. Betydelige kutt, men tydeligvis ikke kraftige nok til at Lufthansa prioriterer en annen flytype på ruta.

Siden det fungerer for Lufthansa, så kanskje det hadde fungert for SAS også.

Quote:
SEA - FRA 8221 km
CPH - PEK 7214 km
CPH - SEA 7834 km
OSL - SEA 7352 km
CPH - PVG 8296 km
ARN - NRT 8192 km
ARN - BKK 8302 km
OSL - SFO 8362 km
CPH - DEN 7887 km
CPH - MIA 7859 km

__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 09-05-2012 at 17:20.
Dag Viking is offline   Reply With Quote