View Single Post
Old 26-04-2012, 14:19   #539
Turtle
ScanFlyer Silver

Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nå var vel informasjonen fra Turtle basert på informasjon fra pilotkretser - ikke saker som har vært omtalt i media.
Korrekt, dette var ikke basert på media men "horse's mouth". Det var "vanlig" for noen å utnytte skatteavtalene og få tilbakebetalt innbetalt skatt fra landet man skattet til hvis dette var annet enn bosted men så unnlate å rapportere inntekt til det landet vedkommende var bosatt. Og sosial sikkerhet er vel en del av det man betaler som "skatt", jeg kan ihvertfall ikke unnlate å betale "national insurance", som det heter i UK, som trekkes før skatt. Har en eget firma må en naturlig nok selv sørge for å betale dette selv hvis en ønsker statlig sikkerhet og det koster det samme som når selskapet trekker det for en. Der er skattemessige fordeler ved eget firma da firmaskatten er lavere samt en har mulighet for å ta ut deler av lønnen som "dividends". Har ikke satt meg inn i det men det er grovt sett slik jeg har forstått det.

Jeg kan alltids betale inn til folketrygden i Norge (i tillegg til det lille skatt de fortsatt vil ha fra meg) om jeg skulle ønske det og bo her jeg bor, men jeg får jo sosiale rettigheter gjennom det jeg betaler i UK. Det samme vil jo også gjelde for de i Norwegian som har base i utlandet (utenfor Norge). Hvis de så velger å bo i Norge og pendle på et eller annet vis kan de jo det, men da blir det jo fort veldig komplisert. Igjen, så er det jo ingen som tvinges til å flytte til en base utenfor Norge eller signere disse kontraktene, som jeg har skjønt det.

Selskapet som sådan skatter vel til landet hvor det er registrert uansett hvor de ansatte måtte være ansatt og jobbe? Så hvis Norwegian tjener store penger utenlands vil vel overskuddet beskattes i Norge og ikke landene hvor inntjeningen faktisk foregår?
Turtle is offline   Reply With Quote