View Single Post
Old 13-04-2012, 15:04   #17
Seagull
ScanFlyer Blue

Default Re: Nordlys melder Streik i Norwegian

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
(...)at det skal være en slags rettighet for enkelte utvalgte yrkesgrupper å beholde alle sine rettihgeter,
Det er nok mye her det ligger; god gammeldags misunnelse.

Siden andre yrkesgrupper har måttet tåle det samme, så kan det like gjerne skje i alle yrker? Det kan vel også bety at andre grupper ikke kjempet hardt nok?
"Kapitalismen" er i ferd med å ta vekk en yrkesgruppes vilkår. Snakker ikke om lønn her, men kontraktsjobber uten grunnleggende sosiale rettigheter alle i Norge tar for gitt.

Men siden "utvalgte yrkesgrupper" er piloter(denne gang) så er det jo bare syting fra "overbetalte bussjåfører", slik mange av kommentarene på nettavisene dreier seg om.
Mange av kommentarene på nettavisene, og kanskje enkelte her inne, er vel basert på uvitenhet. Tror man at alle piloter tjener 1-2mill i året(kanskje fordi SAS hadde slike lønninger en gang?) så er det jo kanskje forståelig at mannen i gata kommer med slike kommentarer. Hadde de visst at en der fremme på turen til Finland tjener 2000EUR i mnd, ansatt i Arpi i Estland og kan få sparken etter 5 dagers sykdom, hadde kanskje noen, garantert et fåtall , reagert eller i det minste tenkt seg litt om. Det er vel en grunn til at en burger og en pils på flyplassen, er dyrere enn flybilletten til Malaga?

Quote:
Originally Posted by AirbudTrond View Post
å beholde alle sine rettihgeter, uansett hvordan verden ser ut og fungerer i et kapitalitstisk verdensamfunn.
Hadde du visst hvor mye luftfartsbransjen har endret seg bare de siste 10 årene tror jeg ikke du ville sagt dette. Ser man lengre tilbake, til feks 70-80 tallet er endringene ekstreme.
Mye kan tyde på at en del fortsatt tror det er "the golden days". Langhelg med litt shopping i NYC, lunch i Tokyo uken etter og glamour på høyt nivå, slik de har sett i PanAm på TV3.

Misforstå meg rett; jeg mener ikke at man skal beholde alle sine betingelser, (noe de heller ikke har gjort eller kommer til å få), men grunnleggende sosiale rettigheter man mister gjennom kontrakter.

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Medmenneskelighet måles vel stort sett i litt andre ting
Enig!
Seagull is offline   Reply With Quote