View Single Post
Old 07-03-2012, 23:45   #1
ILS2
ScanFlyer Gold

SAS En (nesten) perfekt kansellering

Bare et par dager etter forrige kanselleringsreise, var det på an igjen med nok en SK-kansellering. Det viste seg imidlertid at det denne gang nesten utelukkende medførte fordeler for undertegnede, noe som vel strider litt mot den gjengse oppfatning av en innstilt flyreise.

Reiserute:
BGO-OSL (SK 286)

Etter at mine gjøremål i Bergen var unnagjort og en ok middag var fortært, satte jeg meg på Flybussens 17:30-avgang fra Radisson Blu Royal på Bryggen. Forventet ankomsttid var ca timen før avreise til OSL, noe som kanskje var litt risikabelt med tanke på at BGO har en av verdens dårligst styrte sikkerhetskontroller, men noen sjanser må man jo ta her i livet.

Bussen nærmet seg Oasen kjøpesenter i Fyllingsdalen - et område som Gud glemte da han skapte byråkrater og byplanleggere - da jeg fikk en noe kryptisk sms fra SAS, der jeg ble ønsket velkommen ombord på både SK 286 kl 19 og SK 284 kl 18:15. "Kjekt å være populær", tenkte jeg, men det holder med én avgang. Jeg dro frem iPad-en og hentet frem SAS' online innsjekkingsside, hvor jeg pussig nok stod oppført på 18:15-avgangen - uten å være sjekket inn. Reisebekreftelsen min fra SAS mottatt på e-post viste imidlertid at jeg hadde kjøpt og betalt plass på SK 286 kl 19, så det var ikke jeg som rotet.

Jeg tok frem telefonen og trykket 05400, mitt 9-sifrede EBG-nummer etterfulgt av tallet 2 (for å slippe å delta i undersøkelsen om tjenestens kvalitet i etterkant), og kom raskt i kontakt med en kundebehandler. Hun bekreftet at jeg nå stod oppført på SK 284, og informerte om at SK 286 var blitt kansellert. Jeg forklarte at jeg hadde ETA BGO kl 18:05, ca 10 minutter før oppsatt avgangstid, men vi ble enige om at jeg bare skulle sjekke inn på SK 284, og se om jeg likevel rakk flyet. Hvis ikke skulle jeg bli booket om til SK 290 kl 21, men et par ekstra timer på BGO, med den relativt store risikoen for flyplassevakuering, fristet ikke.

Ny reiserute:
BGO-OSL (SK 284)

Like før ankomst Flesland kl 18:05 mottok jeg en ny sms fra SAS. Denne gang med en gladnyhet om at SK 284 hadde fått ny avgangstid kl 18:55, altså fem minutter før mitt opprinnelige fly skulle ha gått. Dermed kunne jeg i relativt behagelig tempo sette kursen mot sikkerhetskontrollen, som forløp uten problemer, før jeg gikk bort til gate 29. Der var det voldsomt kaos av folk som hang rundt skranken, "må sikkert bookes om", tenkte jeg, før jeg så på skjermen at SK 280 - med opprinnelig avgangstid kl 17:30 - fortsatt ikke hadde forlatt BGO. Da jeg så at de fortsatt boardet passasjerer til denne avgangen, gikk jeg raskt bort til en av damene bak skranken, gav henne EB-kortet mitt og spurte om det også var plass til meg. Ut kom en hvit papirlapp med setenummer og jeg kunne dermed rusle meget fornøyd ombord ca syv minutter etter at jeg gikk av Flybussen.

Ny reiserute:
BGO-OSL (SK 280)

Vel ombord la den marginale skuffelsen over å ha blitt tildelt et midtsete seg ganske fort, fordi jeg endte opp ved nødutgang med god beinplass. Håndbagasjen min var det imidlertid ikke plass til, men kabinbesetningen tok den med seg frem i flyet og kom tilbake med en "Delivery at aircraft"-lapp. Det er for øvrig mye bedre å plukke den med seg utenfor flyet enn å vente 20 minutter ved bagasjebåndet. Da slipper man i tillegg å irritere seg over SGS' manglende vilje til å håndtere 'Priority'-bagasje på OSL - og dermed én hverdagsbekymring mindre.

Kapteinen forklarte at forsinkelsen skyldtes snøvær på Gardermoen, samt at kanselleringen av SK 286 medførte at man ville ta med seg så mange passasjerer som mulig. Flyet var derfor helt fullt og vi la i vei kl 18:24, 54 minutter forsinket, men 36 minutter før jeg opprinnelig skulle ha reist. Antar derfor at det på dette flyet var en herlig miks av irriterte 17:30-passasjerer og godt fornøyde 18:15 og 19:00-passasjerer.

Vel oppe i luften startet kabinbestningen med servering av kaffe & te. En rekke tråder her på forumet, bl.a. denne, gir inntrykk av at SAS både annonserer og tilbyr gratis vann til sine passasjerer. Etter å ha flydd mye både innenriks og utenriks med SAS siden nyttår, er min erfaring at det bare er tull og tøys. Jeg har aldri hørt noe snakk om vann i annonseringen, kun kaffe og te, og da jeg ba om å få et glass vann nå, fikk jeg til svar at "det hadde de ikke tilgjengelig her, men de kunne komme tilbake med et glass vann etter at de hadde fullført serveringen". Det vannglasset så jeg for øvrig aldri noe til.

Flyturen var ellers akkurat lang nok til at jeg kunne bla gjennom DN og Dagbladet, samt lese et artig intervju med Richard Quest i Scanorama, før vi landet på OSL ca kl 19:20. Vi slapp unna bussgate og var derfor raskt ute av flyet og inne i terminalen. Der så jeg imidlertid ingenting til bagasjen min, og jeg ble bedt om å plukke den opp på bagasjebåndet i stedet. Jeg kunne dermed observere at 'Priority'-bagasjen til folk som vanlig ikke kommer først på båndet på OSL når handlingselskapet heter SGS, men min koffert så jeg heller ingenting til. Da bagasjen fra en annen flight begynte å dukke opp, gikk jeg til ankomstservice hvor det var flere i samme båt som meg. Det viste seg at koffertene var "glemt" i flyet, men de ble heldigvis funnet og levert på båndet før maskinen skulle fly videre, så jeg kom meg omsider avgårde med alt av bagasje.

Det var omtrent akkurat etter opprinnelig tidsskjema, dersom jeg hadde flydd med SK 286, og sånn sett føler jeg at denne reisen fortjener tittelen "En (nesten) perfekt kansellering".

Måtte jeg få oppleve flere slike.

Takk for følget!
ILS2 is offline   Reply With Quote