Quote:
Originally Posted by Turtle
Minimumsnivået er vel 200 timer med mindre de inkluderer type rating. Blir jo interessant å se hvordan det skulle bli i praksis med de som er nyutdannede fra UiT/Bardufoss som vel sånnsett er myntet direkte mot et høyresete og kurset satt sammen nettopp for dette. Og de er jo godt sponset av Staten også men Staten har jo masse penger til å sponse utvidet timesamling så det blir nok bra.
Ironisk nok er jo mange som begynte i SAS systemet ansatt rett fra skolen og der har de jo ikke ugjort en sikkerhetsrisiko. Kanskje til og med vedkommende som uttaler seg er en av dem...det vet ikke jeg.
|
Dette har vært oppe her før. Du bommer bra når du sidestiller en integrert flygerutdannelse designet og tett fulgt opp av et spesifikt flyselskap, OG ikke minst godkjent av tilsynet, med 200 flytimer fra gud-vet-hvor via et vikarbyrå. Mange store flyselskaper har eller har hatt god tradisjon for å utdannne sine egne piloter fra scratch. På den måten vet man nøyaktig hva man får, alt fra holdninger til kunnskap og ferdigheter. Dessuten må kandidater for en slik utdannelse gjennom en grundig screening med psykomotoriske tester og intervjuer som selskapet selv står for.
Norwegian har ingen slik kontroll med søkerne, enda mindre nå fremover som et tredjepartsbyrå skal stå for engasjementet. De har aldri hatt opptaksprøver. Kun et kort intervju.
Det er med andre ord to forskjellige verdener vi diskuterer her, og jeg forstår godt at NF går høyt ut nå og uttrykker bekymring.