Quote:
Originally Posted by FlightDeck
Kjos sier at flyene i Norwegian-flåten ideelt sett skal skiftes ut etter syv år i drift. Er virkelig flyene så dårlige at det ikke lønner seg å bruke dem lenger? Eventuelt, er de nye flyene så gode at det vil lønne seg å bytte ut fly som bare er syv år gamle?
|
De faktorene som kommer inn her er hva man kjøper flyet for, også hva man får for de når man selger det etter 7 år, kontra økningen av vedlikeholdskostnader etterhvert som flyet blir eldre
Ellers er det jo en relevant at Kjos nevner at de nå begynner nå en størrelse som gjør at enhetskostnadene ikke vil gå så mye mer ned pga størrelse på flåten, men det derimot er mer å hente gjennom kjøp av store kvanta fra produsentene.
Kjos nevner 2016 som første A320neo og 2017 for 737max, og ser for seg en årlig vekst 2016-2013 på 11%, hvilket vil gi dem 6% av totalmarkedet i Europa i 2022