Re: Winglets
-400 og -600 er ikke sertifisert for winglets og vil trolig heller ikke bli det. Det koster å sertifisere det, og en operatør må 'låne bort' en maskin i ca 6 måneder. Westjet planla å gjøre dette for -600, men trakk seg da fuelprisen sank sist.
Det hele er et kostnadsspørsmål. -300 og -500 ble sertifisert da fuelprisen gikk gjennom taket og besparelsene varierer selvfølgelig med dette. 4-5% er vel et godt gjennomsnittstall.
Ettermonteringen er også dyr, særlig på eldre fly hvor vingestrukturen må modifiseres.
Winglets gir ikke bare besparelse på fuelsiden, de gir også bedre ytelse ved hot-and-high operasjoner. På den annen side, gjør de maskinen mer ustabil ved lave hastigheter og i lav høyde, så derfor ser du ubåtjegeren Poseidon med 'raked wingtips' - i likhet med f.eks. 777-300ER.
|