Quote:
Originally Posted by Earlybird.
...
Pilotyrket er på ingen måte den romantiske idyllen mange tror det er.
-Stå opp midt på natta for tidlige innsjekker
-Opp mot 15 timers arbeidsdager
-Jobbe helg og helligdager
-Går glipp av mye viktig familieliv
-Nesten ingen pauser iløpet av en dag
-Pendling
-Ødelagt døgnrytme
-Ansvar for liv
...
|
Samme kan ma si om tog-, buss- og bat-sjaförer. Og de tjener ikke i naerheten av dette hva en pilot tar hjem nar maned er slutt.
Nökkelordet er produktivitaet. En ansatt ma med sin arbeid generere en visst sum, slik at det kan utbetales en visst lönn. Jo höyre dette summen er, jo höyre kan lönnen vaere.
Og i en marked hvor flypriser er i fritt fall, sa beveger seg ogsa lönninger nede. Fra ganske höye niveas i Skandinavia, sammenligget med andre europeiske land. Man kan like dette eller ikke, men dette er resultat av en fundamentalt system-forandring innen luftfarten. Og man kan ikke skrue tid tilbake.
Men jeg for min del ville ikke skylde
SAS sine enorme underskudd pa de sikker relativ höye lönninger. Det ble först og fremst ledelsen selv som nesten senked heile bolag, og ikke lönns-nivea eller konkurrenter.