Quote:
Originally Posted by TOS
Dårligere vilkår enn hva som har vært tilfellet tidligere trenger vel ikke skape distraksjoner og friksjoner, men om et sett med ansatte har en type vilkår og et annet sett noen andre vilkår så kan dette nok fort skje.
Så er spørsmålet hva som er dårlige vilkår. De vilkårene KapteinKrok viser til for Kina er vel ikke akkurat dårlige... 
|
Jeg tror det kan kanskje lettest besvares med et spørsmål om du ville være villig til akseptere vilkårene ?
Slik jeg forstår Vikar Selskapene - jeg har brukt endel tid på å studere disse, da de for meg fremstår som "Enron" selskaper - dvs. selskaper som på ingen måte er nødvendige for at luftfarten skal fungere. (Når Enron, som var et Energi selskap gikk konkurs, mistet INGEN lyset, Energi prisene i markedene Enron opererte (som f.eks. Oregon) gikk betraktlig ned) og slik jeg ser det er disse Vikar/Kontraktselskapene mye av det samme som Enron - en kan fjerne dem og flytrafikken vil fortsette som ingenting hadde skjedd - fjerner du derimot
ATC eller FlyDrivstoff Leverandørene så stopper Flytrafikken opp.
Vikarselskapene er altså involvert for å skumme fløten uten å skape noen verdier eller nødvendige produkter.
for å komme tilbake til hva er dårlige vilkår så ser jeg for meg en slik Arpi Group test for mitt fiktive selskap "Cockpit In Arpi" med underavdelingen "Cabin In Arpi"
Ville du like disse vilkårene for din jobb?
- Cockpit In Arpi tar ca. 5% av din lønn i ansettelses gebyr:
- Som gjenytelse tilbyr deg ingenting i forhold til det ansettelsesforholdet du har i dag.
- Derimot vil de redusere lønnen du har i dag, ikke bare med å trekke fra sitt gebyr på 5% - men også en markedsjustering på -30% (jeg tror dette er lavt).
- Cockpit In Arpi (
CIA) er også frustrerte over Norske Arbeidsmiljølover, så de flytter kontrakten (og dine rettigheter) til land som ikke har slike brysomme lover som f.eks. Estland (Ikke helt ulikt tankegangen til et annet
CIA, som synes at Demokratiske lover var for brysomme).
- Sykepenger for du mest sannsynlig ikke, blir du syk må du bruke av Nettolønnen din.
- Pensjonsopptjening - også fra din lønn - som i utgangspunktet ikke høres så dårlig ut inntil du begynner å trekke fra...
- Arbeidsledighetsforsikring - Nei.
- Faglig utvikling - Nei fyda !
Litt på spissen, litt fiktivt men sålangt har jeg klart å spore det ene Vikarbyrået fra Polen via Norge til Estland (ja det er samme firma) er dette ganske nær sannheten.
Jeg vet at jeg ville ikke synes mye om disse vilkårene - og derfor synes jeg ikke at andre skal måtte godta slike vilkår fordi jeg skal kunne fly billigere enn hva det koster å parkere på
OSL.