Quote:
Originally Posted by Kanon
Sist vil jeg avslutte med at 5Dmk2 er ikke the holy grail. Jeg hadde bedre hell med 60D, pga større pikseltetthet noen som gir deg mere tele og mulighet for crop.
|
ENGM 911 er vel et sprell levende eksempel på at også 5D MkII kan gi flotte flybilder? Jørgen S bruker også dette kameraet (dog i kombinasjon med 1D MkIII med crop-faktor 1,3 uten støtte for EF-S). Hans bilder er vel noe av det mest spektakulære man kan finne på dette forumet, både de som er tatt med fullformat og crop... Selvsagt blir det kostbart og tungt om du har motivet langt unna og må ha lange objektiver med stor diameter (i.e. lysåpning), men har du først gjort en god investering i glass er det ikke fullformat vs crop som ødelegger resultatet.
Min speilreflekshistorikk ser slik ut...
EOS 300 (1999) ->
EOS 10D, crop 1,6 pre EF-S (2003) ->
EOS 5DMkII (2009)
...og HERRE så godt det var å få 5DMkII og komme tilbake til stor søker og et kamera der skikkelig EF(L)-optikk kom til sin rett med fornuftige brennvidder, mulighet for skikkelig vidvinkel osv. Skal jo sies for øvrig at 5DMkII'en har mange andre gode egenskaper også, som Halvor er inne på.

Og det skal sies at et sted mellom 0,1 og 0,5 prosent av de bildene jeg tar er av fly, da. Hadde jeg surret rundt utenfor gjerdet på
OSL på jevnlig basis ville jeg sikkert måtte investert i noe lenger enn en 70-200 og en 1,4x telekonverter...
Trenger man ikke vidvinkel og ekstreme
ISO-egenskaper, men vil ha et kamera av svært god kvalitet (både fysisk og teknisk), rask fokus, høy "skuddtakt" og samtidig kunne spare litt vekt og penger på mindre lettere teleobjektiver, så er jo 7D et opplagt valg. Har sett flere proffe fotografer som har brukt dette kameraet, blant annet sammen med det fantastiske EF70-200 2.8L IS II. EOS7D og dette objektivet, evt EF70-200 4L IS om budsjettet er trangere, må være noe av det som gir best kvalitet "for the bucks" om det er spotting utenfor gjerdet man bedriver. EOS60D er også et bra kamera, men det er jo fysisk sett en ganske kraftig nedgradering av standard fra 50D (materialer, vekt osv), og for meg faller den veldig mellom to stoler.
Men nå er vi visst laaaaangt utenfor topic i denne tråden...