View Single Post
Old 29-08-2011, 19:20   #29
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Delta med ordre på 100 737-900ER

Quote:
Originally Posted by haavig View Post
Det har vært antydet her at denne ordren gikk til Boeing fordi Airubs ikke kunne levere like raskt. Dette stemmer ikke, til tross for full ordrebok hadde Airbus 'slots' tilgjengelige for Delta hvis de ville ha Airbus maskiner.

http://www.aviationweek.com/aw/gener...20Open&next=10


Takk for en veldig interessant link. Airbus hadde altså slots, selv om det tidligere ble skrevet det motsatte (bl.a. en link jeg postet). Boeing har gitt en god deal på et veldig bra fly, som trolig er kraftig undervurdert. Dag J kan jo publisere tall hvis han vil, i alle fall er det jeg har hørt veldig imponerende. Linken i posten over nevner jo også noen tall:

Quote:
15-20% improvement in fuel consumption per seat
Som da er i forhold til A320, 752 og 763 som flyet skal erstatte. 737-900ER kan i tillegg fly ALLE Deltas innenriksruter.
Ordren skal erstatte fly med samme totalkapasitet, ikke fly for fly og de skal ikke gi endret kapasitet i nettverket.

Litt vanskelig å tippe hva som skal ut først.
12 stk 767 med GE har snittalder på 21 år, det gir ca 18 stk 737-900ER
27 stk A320 med CFM56-7BE har snittalder på 19 år, det gir ca 23 stk 737-900ER
I tillegg er det mange 752 som er fra 1980-årene, og dermed begynner å bli veldig gamle og high-cycle. Ca 40 av de er rundt 25 år gamle.

De nye 737-900ER vil få CFM56-7BE som har 2% lavere forbruk og opp til 4% lavere vedlikeholdskostander enn den gamle versjonen.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 29-08-2011 at 20:28.
Dag Viking is offline   Reply With Quote