View Single Post
Old 21-11-2010, 16:48   #2
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Lufthansa Re: Lufthansa flåten

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Det er langt mere som går inn i flåtevalg en den rene fuel-consumption.

Internt i LH har man en slags reglverk for å finne ut hvilked flytype er best egnet ("Lufthansa-Methoden"). Til denne tidspunkt da LH bestillte sine fly kom de A340 som vinner ut av dette vurdering. En stor del av dette vurderinger er operating performance ved de flyplasser de flyr til. Og her stikker en 4-motors fly ofte bedre ut enn en 2-motors fly.
Nå er det vel snart bare B747-8 og A380-800 å få kjøpt som har fire motorer. Den gangen LH valgte flåte var nok den løsningen den mest gunstige ja. Men LHs A340 vil vel ganske sikkert bli erstattet av et tomotorsfly når den dagen kommer. Og da ser jeg som sagt for meg 777 og 350 som de aktuelle kandidater. Finnes det evt andre aktuelle kandidater i det hele tatt? 787 blir vel for liten.

Quote:
Originally Posted by Brandal View Post
Med den logikken er det jo kjemperart at AA opererer hele 236 MD80.
Som BU662 sier er det langt mer enn fuel-forbruk som bestemmer hvor effektiv/økonomisk en flytype er for et selskap.
Jeg er fult klar over at fuelforbruk er langt fra den eneste faktoren som spiller inn, men fuelforbruk har jo tross alt stor betydning for effektiv drift. MD og andre eldre fly blir kanskje gunstige når oljeprisen er på 70 dollar, men hva skjer hvis prisen blir 140 dollar igjen? Da vil vel selskaper som har satset mest på drivstoffeffektive fly få en vesentlig fordel.

Last edited by Boeing_fan; 21-11-2010 at 16:50.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote