Quote:
Originally Posted by BGO
De får jo masse.
Kan være det har forandret seg litt nå, men for noen år siden, så var det bare fire flyplasser som gikk med overskudd under Avinor-paraplyen ( OSL, BGO, SVG, TRD) Resten fikk tilskudd til driften, så å si at de andre små flyplassene ikke fikk noe blir helt feil.
Om pengene kommer fra Avinor, eller direkte over statsbudsjettet spiller vel svært liten rolle.
|
Det blir nok altfor enkelt å si.
Overføringer til de ulønnsomme (i hovedsak de regionale flyplassene) koster anslagsvis 800+ millioner kroner per år. (Tall fra NHO Luftfart). Dette koster flyselskapene mellom 1 og 1,25 mrd kroner, grunnet høyere avgifter (= høyere billettpriser) på andre ruter, som igjen gjør at færre flyr, som igjen skaper et inntektsbortfall (og færre frekvenser/seter).
Hadde dessuten Avinor hatt noe å si om flyplassene skulle fortsette driften, tror jeg nok øksa hadde blitt svingt litt rundt omkring i landet. Som STARSHIP sier, mange flyplasser hadde nok livets rett tidligere, men med ny kommunikasjon (veier/tunneller) er nok mye falt bort, og dette burde revideres kraftig.