Quote:
Originally Posted by OJB
Det er jo riktig fordi det finnes konkurrende maskiner med nyere teknologi og dermed bedre driftsomkostninger.
A340 er jo snart en 20 år gammel design, men at maskinen skal være "død" eller ikke økonomisk i drift må bero på en misforståelse.
For de fleste operatører av A340 er den en "moneymaker" .
Å si noe annet beror på liten eller ingen kunnskap.
|
Grunnen til at mange tror at 340 er et veldig lite økonomisk fly som drikker jetfuel som ingen andre, er på grunn av at den sammenlignes med 330 og 777. På visse ruter kan 343 stå for større netto inntjening enn både 332, 333 og 772ER. Sammenlignet med det meste annet som f.eks. 763ER, MD-11 og A300 er den økonomisk, og ingen problemer å tjene penger med så lenge billettprisene er fornuftige. For en kortere periode og med lave leiekostnader er 340 et godt valg for veldig mange, men å bygge opp en langsiktig flåte rundt 343 er det få som gjør i dag. Til det er tallene som A&B legger frem med A350 og 789 litt for gode.