Thread: Flyskrekk
View Single Post
Old 29-07-2010, 14:43   #15
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Re: Flyskrekk

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Forøvrig synes jeg ikke noe om hverken alkohol eller medikamentbruk når det kommer til angst og frykt, men man kjenner jo seg selv best.... Igjen, som nevnt: å komme seg over en frykt er å virkelig tro på noe. Ikke komme med dårlige løgner. Noen reagerer mer med alkohol, for andre fungerer det. Ikke bruk alkohol om en veit det skaper videre problemer, for det gjør det IALLEFALL på fly.
Ingen tvivl om at brug af alkohol og medikamenter ikke er den første løsning man skal forfalde til, men når det er sagt, så er det ikke en dårlig idé at tale med sin læge om problemet. Der er lige så mange grund til flyangst, som folk der har flyangst og i mange tilfælde er personerne ikke selv klar over hvad der reelt er grunden - og årsagen kan ligge langt fra hvor man tror den er.

Lægen kan hjælpe med at henvise til gode psykologer og hvis det skønnes rigtigt at udskrive de rette medikamenter, som er langt mere kontrollerede end brugen af alkohol.

Jeg har selv haft en periode hvor jeg havde flyangst - til trods for at jeg har fløjet 100-vis af gange tidligere uden at have oplevet problemer. Som LN-MOW skriver så er det helt irrationelt og kan have mange årsager.

Brug af medikamenter i korte perioder kan sagtens være en god løsning til at få nogle gode oplevelser ved at flyve, som igen kan være en forstærkende faktor til at kroppen fremover ikke er i helt så højt "alarmberedskab".

Mht. viden om at flyve, så er jeg selv et eksempel på en, der i forvejen havde rigtig meget viden om det og har haft utallige ture på flightdeck samt har mange piloter i min omgangkreds - for ikke at tale om en kone der selv flyver. Men når flyangst dukker op, så kan man bare ikke bruge det til ret meget - medmindre man er en af de heldige, hvor uvidenhed omkring det flyvetekniske er årsagen.

Brug af en dygtig psykolog og evt. i samarbejde med lægen at få de rigtige medikamenter, under kontrolleret form - samt ikke mindst opfølgning og plan for at kunne flyve uden brug af disse - er ikke nødvendigvis nogen dårlig løsning. Men der findes naturligvis mange andre metoder til at blive sin flyangst kvik - hvilket heldigvis er resultatet for langt de fleste, der arbejder aktivt med det.

Uanset så er det vigtigste, at man forsøger at arbejde med det, så man ikke begrænser sig selv pga. en irrationel angst. En angst man sagtens kan få gjort meget selvforstærkende og have sværere og sværere ved at komme ud af hvis man fastholder sig selv i den.