View Single Post
Old 25-04-2010, 20:14   #9
basejumper
ScanFlyer Blue

Default Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Selv i et SV-styrt miljøverndepartement tror jeg de kommer de å le når de får det forslaget.

Dessuten så gjør EØS-lovgivningen at gale-matias forslaget ditt uansett ikke er gjennomførbart
Ja du får bare vente å se, det kommer snart.
Det er allerede indirekte vedtatt fra høyeste politisk hold i Norge, at fremtidens flyreiser må bli mer effektive, kortere / direkte, mindre i venterom trafikk osv.

Så mitt forslag rent konkret går ut på at kutte dagens CO2 avgift helt, og isteden tilføre en avgift som regnes ut fra antall Km mellom start og slutt destinasjon, i korteste rute, minus avstanden på den ruten flyselskapet velger du skal dra. denne differansen gir grunnlag for avgift.
Så man kan si at en flyreise til New York via Arlanda fra Oslo ville gitt ca 800 km ekstra km, så vist foreksempel denne omveien ville gitt en avgift på 1600 kr, kan jeg love deg at bransjen hadde funnet kortere løsninger, med ganske umiddelbar effekt.

Så dette ville gitt Stavanger folk billigere billetter direkte med Iclandair, en via Oslo osv, så det ville funket hele veien.

Så fordelene er jo mange, ikke minst mindre fly i luften til en hver tid, noe som selvsagt også blir viktig etterhvert som 25 000 nye fly skal tilføres luftfarten de neste 20 årene.