View Single Post
Old 16-02-2010, 10:29   #7
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: Rar innflyving over Trondheim

Quote:
Originally Posted by wildbird View Post
Hei Tally-Ho, ikke sikker på hvordan det er i airbus, men av erfaring på 737 så benytter vi vs of flap 5 på glidebanen ned til ca 2500 ft du får en smoother approach med lite thrust korrigering på en full 737-800 litt avhengig av vind så setter vi gear and flap. Tråden er litt ot men ville bare dele litt erfaring for hvordan vi flyr den approachen på 27, hadde hvert fint om du kunne fortelle litt om din erfaring på denne approachen.
----
Min erfaring er at på A320 / A321 byr ikke bane 27 normalt på noen utfordringer, men på A330 skal man være litt våken. Vi kommer jo alltid sydfra, og letdown fra kanskje 5000 ft på en kort vektor innebærer at man skal være veldig tidlig konfigurert. (Typisk landingsvekt rundt 170 T).

Standard prosedyre på Airbus er flap 1, flap 2, gear, flap 3 og flap full. Her er flap 2 kritisk, og i blant må man hjelpe til med gear, så flap 2 (non standard). 3,3 grader glideslope er i overkant for A330, og hvis ikke spool up 1000 ft IMC / 500 ft VMC = Go Around.

A330 er med sine 60,3 meter vingespenn et "glidefly", og veldig lite samarbeidsvillig for å bremse på speed, når vi trenger det. Flap full og speed brake er heller ikke tillatt.
A320 / A321 er langt lettere å få vekk energien i. Ingen problemer der.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote