Quote:
Originally Posted by Jumper G5
Ryanair flyr mellom to flyplasser på Østlandet og ved London, som ikke er plassert eller tilrettelagt så godt hverken for forretnings- eller forbindelsesmarkedet i noen av endene, og slik sett er det nok ikke en direkte konkurranse mellom SAS og Ryanair mellom Oslo og London. Om en passasjer kun skal fra "Østlandet" til "London-regionen" og pris er mye viktigere enn tid, kan man kanskje hevde at det er direkte konkurranse om de samme produktene for akkurat denne reisende.
|
Jeg ser hvor du vil, og det er selvsagt slik at
SAS og FR ikke konkurrerer om alle de samme kundene. Likefullt så er det nok litt underlig av
SAS å hevde at man ikke oppfatter FR som en konkurrent, da det kan være liten tvil om at en del av de som reiser med FR vurderer andre alternativer i tillegg til FR (ikke bare selskap, men kanskje også destinasjon).
Hva angår
STN sine (manglende) egenskaper for forretningsmarkedet, så er det vel bare delvis riktig.
STN ligger et stykke ut på landet - det er riktig, men samtidig så ender du opp midt i City når du ankommer med toget. Tar du taxi fra
LHR og skal inn til City så vil det på gode dager med lite trafikk ta deg nokså nærme 1 time. Litt mer behagelig reisemåte, men det tar omtrent like lang tid som å reise med
STN Express til Liverpool Street.