View Single Post
Old 21-06-2009, 21:11   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Du sier det som om det var oppe og vedtatt. Hvilket selvfølgelig er tull; jeg vil sammenligne det med det hva Norwegian holder på med for tiden. For å tjene inn det beløpet som trengs, skjules kostnader her og der. Det er for eksempel ingen grunn til at helsevesenet skal finansieres av flyplassavgift. Overhodet! Hvor er sammenhengen?? Det kan tildels forsvares å ta av bil/vei-avgifter fordi denne sektoren belaster helsesektoren. Men flyplassavgifter? På godt norsk; ikke faen

Man trenger slett ikke å være uenig i hva staten skal betale for, det rettferdige er at skattenivået økes for å finansiere det man ønsker.
Dette blir delvis OT, men skitt au:
Jeg sier bare at dette er en grunn til at staten skal/kan tjene penger på flyplasser. Det er ikke alltid en direkte sammenheng mellom grunnlaget for statens inntekter og det pengene blir brukt til, og jeg ser ikke at det nødvendigvis trenger å være en direkte sammenheng. Det kan tvert i mot være svært fornuftig å kryssubsidiere offentlige aktiviteter, og øremerking gjør budsjettprosessen veldig låst. Skal man ha avgifter for å betale hver enkelt aktivitet så blir det utrolig vanskelig å sy sammen et statsbudsjett. Hver gang prisen på en aktivitet øker så må avgiftene som er satt til å finansiere denne aktiviteten økes, mens man nå kan sjonglere innenfor en gitt ramme.

Hvilke skatter/avgifter skal øremerkes til utdanning, helse osv.? Det å øke skatt på inntekt og overskudd i bedriftene er ikke nødvendigvis en spesielt fornuftig løsning. Effektivtetstapet i økonomien har en tendens til å bli adskillig større om man ikke sprer skattebelastningen utover flere aktiviteter. Jeg er ganske sikker på at mange hadde klaget sin nød om inntektsskatten hadde økt med x % også, for mange ville hevdet at det ikke er noen sammenheng mellom sin egen inntekt å diverse aktiviteter staten driver på med og at skatteøkningen derfor var urettferdig.

Last edited by TOS; 21-06-2009 at 21:14.
TOS is offline   Reply With Quote