View Single Post
Old 05-05-2009, 23:14   #43
ILS2
ScanFlyer Gold

Default Re: Statuskort og milageruns

Jeg har som regel alltid ligget og vaket rundt +/- sølvkort hos SAS, men fikk på mange måter en a-ha opplevelse da jeg på tur mellom USA og Europa så hvordan oppgraderinger ved overbookinger (som regel) blir gjort. En kar som jeg hadde snakket mye med mens vi ventet på boarding, ble plutselig ropt opp og gikk frem til skranken. Han kom tilbake og fortalte at hans sete "langtbakiflyet" hadde blitt til noe "heltderforan" - og som han sa; "just because i have a gold card". Ettersom jeg flyr en del interkontinentalt mellom USA og Europa, primært i Y, av og til Y+, følte jeg kanskje at jeg burde se på mitt flymønster for å se om noe kunne gjøres.

Grepene jeg tok var å fokusere på én allianse der det var mulig (droppe Sky Team, velge Star Alliance), sørge for at billettene jeg dro med interkontinental alltid opptjente minst 100%, samt en liten mileage run på slutten av det året om nødvendig, og vips; gullkortet var i boks.

Det siste året har jeg flydd nok til at kortet har fornyet seg uten at jeg måtte vurdere mileage run, men på bakgrunn av fordeler som flere har nevnt over, ville jeg nok begitt meg ut på en dersom det ikke var snakk om altfor mange poeng.

Dette med statuskort virker for øvrig å være langt mer spennende for de som ikke har det enn for oss som har det. Tok en kompis med i loungen på ARN nylig, og da jeg at på til ble oppgradert på den korte flighten vår (ARN-OSL), var han overbevist om at dette var noe for han. Der i gården må det nok mye mileage running til før han når målet, men det viser jo hvilket markedspotensial bonusprogram har overfor enkelte kundegrupper.
ILS2 is offline   Reply With Quote