Som vanlig så går dere til angrep på VG når det står skrevet noe negativt om
SAS i avisen. I denne saken har VG kommentert en undersøkelse produsert og publisert av et tysk fagblad, og VG's artikkel er helt relevant i.f.t saken, hverken mer eller mindre. Det er selvsagt tøft for enkelte å se bilder av et
SAS-vrak, men media har ikke til hensikt å skjule de faktiske forhold, og disse bildene er absolutt aktuelle i saken ettersom Linate-ulykken er et vesentlig bidrag til den dårlige plasseringen for
SAS når det gjelder flysikkerhet.
Jeg har kritisert
SAS i en årrekke for deres stadige nedprioritering av flysikkerheten, og jeg har alltid blitt angrepet i diverse forum for dette. Men det viser seg at min kritikk er riktig når den også gjenspeiler seg i internasjonale vurderinger av sikkerheten i
SAS.
Et godt eksempel på problemet er saken nylig der
SAS klarer å utsette de samme passasjerene for to nødlandinger samme dag. Dette har vel knapt noe flyselskap i luftfartens historie fått til før
SAS. Hendelsen er under enhver kritikk bl.a fordi passasjerene etter egne vitneutsagn fikk feilaktige opplysninger om motorbrann, og kabinpersonalet virket usikre og handlingslammet. De måtte i tillegg inn igjen i samme fly som ikke var flyvedyktig ettersom det ble nødvendig med nok en nødlanding.
SAS avfeier arrogant det hele som en minor incident, og tar overhodet ikke passasjerenes psykiske ettervirkninger i betraktning. Selskapet forstår tydeligvis ikke konsekvensene etter slike hendelser, nemlig passasjerenes og kundenes dom: aldri mer
SAS.
Det kan bli mange gratisbilletter fra Ryanair om
SAS fortsetter slik, Ryanair som kommer betydelig bedre ut sikkerhetsmessig enn
SAS tilbyr jo flere gratisbilletter jo større underskuddet i
SAS blir. Men dere må også snart forstå at negativ omtale av
SAS i media bidrar til å skjerpe sikkerheten i selskapet, derfor blir det helt galt å kritisere media hver gang
SAS er på feil kurs.